Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 15 november 2009

Klassisk köttfärslimpa

Av Lena - 15 november 2009 12:53

Köttfärslimpa med gräddsås

(Receptet är en dubbel sats. Brukar göra så man kan frysa in. Det går naturligtvis att halvera)


• 1 kg köttfärs  Jag föredrar nötfärs

• 2 dl ströbröd

• 5 dl mjölk

• 2-3 tsk salt (man kan byta ut lite av saltet mot soya)

• varva på ordentligt med  vitpepparkvarnen

• 2 krm kryddpeppar

• 2-3 tsk fransk senap

•1 ägg och en äggula

• 2 gula lökar

• flera dl vispgrädde

• smakförstärkare till såsen: gelé/ ädelost (messmör kan användas istället för gelé)

(ströbrödl och vätska är för att dryga ut. Skippa skorpmjöl om du vill men ta med någon dl vätska)

  Gör så här:

Ugn: 200°

1. Låt ströbrödet svälla i mjölken.

2. Riv eller hacka den gula löken fint. Vissa glaserar den, men jag föredrar den starkare löksmaken.

3. Blanda alla ingredienser och späd ev. med lite vatten om smeten är för fast, den ska vara ganska lös. Smaka av om du törs. Annars kan du micra en bit. Kan behövas krydda upp smaken.

4. Låt smeten stå minst en halvtimma i kylen så smakerna får utvecklas.

5. Forma till en limpa i en smord ugnsform och lägg lökklyftor och morotsbitar runt.

Jag fick för mig att leka lite med designen :)    

Pensla limpan med soya samt smält margarin, tillsätt någon dl vatten i formen och ställ i ugnen ca 45-60 minuter beroende på hur tjock du gör limpan. In i ugnens nedre del.

6. Ös då och då med skyn och eventuellt med buljong.

7. Lyft upp limpan och håll den varm under folie i ugnen.

  

(det här är bilder från förra gången jag gjorde limpa. Tar fram ur frysen idag och det struntar jag i att fota)


Gräddsås:


Sila av skyn från morötter och lök, lägg dessa bredvid limpan, och häll skyn i en kastrull.

Mosa ev i en liten bit köttfärslimpa, späd med vatten eller kanske lite buljong, helst ekologisk lantbuljong men Bongs på flaska funkar. Lite tillsatser hit och dit? Kan göra skillnad!

Häll i 3 dl vispgrädde och låt koka i hop.

Red av med mjöl- och vattenblandning till önskad konsistens. Tillsätt någon tsk messmör eller vinbärsgelé, och/eller alternativt en bit ädelost - allt efter tycke och smak. Smaka av med salt och peppar.


Godare och mer onyttig gräddsås:


Fräs lika delar smör och mjöl i en kastrull. Det ska bubbla ett par minuter. Späd med vispgrädden och låt det tjockna. Vispa i buljongen och låt allt puttra under du smakar upp den med svart vinbärs gelé, en liten bit mosad ädelost, salt och peppar.


Edit:

Det blev vansinnigt gott men ... eftersom det hade varit fryst i en bytta så hade såsen till stor del sugits upp av köttfärsen. Gjorde ny sås enligt ovanstående av den onyttiga varianten. Smör och mjöl, sen i med grädde. Hittade en lite påse köttsky i frysen som jag hade i. Jäklar! Det var en omärkt påse och råkade vara räkfond! Fick börja om med nästan ingen grädde kvar. Äh, det blev bra med sås ändå!

 
 
Ingen bild

Fia

19 november 2009 12:16

later super gott. ska prova denna nasta vecka :D kram

 
Lena

Lena

19 november 2009 12:40

Du blir nog inte besviken :) Lycka till!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

karolin

4 december 2011 12:46

hur många grader ska det vara på ugnen?

 
Lena

Lena

7 december 2011 01:40

Karolin: Förlåt att jag inte svarat! Såg inte detta! Det rekommeneras 175 men jag har 200 för att få finare färg.

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards