Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 november 2009

Blomkålssoppa idag

Av Lena - 17 november 2009 10:18

Det här receptet hittade jag för många år sedan i en bok; ”Nils-Emils goda mat” av Nils-Emil Ahlin.

Det blev snabbt familjens favorit. Till och med ungar som inte gillar grönsaker tycker om den. Min dotters förra pojkvän tyckte inte om blomkål alls men bad senare om receptet. Kanon alltså!


Krämig blomkålssoppa

4 portioner


1 blomkålshuvud på ca 400 g, i buketter

½ liter grönsaksbuljong

1 gul lök, hackad

smör

2 msk vetemjöl

3 dl kaffegrädde

salt

vitpeppar, nymalen


Till garnering:

blomkålsbuketter


Gör så här:


  1. Koka blomkålsbuketterna mjuka i buljongen. Spara några buketter till garnityr i soppan. Sila ifrån buljongen (spar den) och passera blomkålen genom en sikt eller mosa den i mixer.
  2. Fräs löken i smör några minuter, strö över mjölet och späd med buljongen.                                        

            Till "novisen vid spisen": När du fräser något med mjöl och ska späda med het vätska, tänk på att mjölet tjocknar på en gång. Ta bara lite spad i taget annars blir det en stor tjock klump av det.

  3. Tillsätt blomkålsmoset och grädden. Koka 10 minuter och smaka av med salt och peppar.

Servera med gott bröd till!


Jag brukar ta ½ kg blomkål och jag brukar inte mosa/mixa hela soppan. Jag tar potatisstöten några gånger så den blir lite finfördelad och mixerstaven på slutet för att få den lite krämig.


Brukar ha egen buljong i frysen att använda. Just nu var det visst extrapris på färsk kyckling på Hemköp så det ska inhandlas ett par stycken. Blir finfin buljong av det.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards