Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 21 november 2009

Fläskfilé i ädelostsås

Av Lena - 21 november 2009 00:58

Detta recept gillas t.o.m av dem som inte
är förtjusta i grönmögelost :-D

      Detta behövs till 4-5 personer

  • 700 gr fläskfilé
  • 2 msk smör
  • salt, peppar

      Till såsen

  • 1/2 dl vatten
  • 1 dl vitt vin
  • 3 dl vispgrädde
  • 50-100 gr ädelost
  • salt & svartpeppar
  • Persilja till garnering

      Gör så här:

  1. Putsa fläskfilén och bryn den i smör eller margarin. Krydda med salt och peppar och låt eftersteka 10-15 minuter. Tag upp köttet och håll det varmt.
  2. Vispa ur pannan med vatten. (Sila skyn) Slå på vinet och låt det koka ihop några minuter. Tillsätt vispgrädden och låt detta koka tills såsen fått en lite krämig konsistens.
  3. Sist tillsättes osten som mosas eller skivas före (jag gillar inte att tugga på mögelrören) och får smälta ner i såsen.
  4. Skär köttet i skivor och lägg ner det i den varma såsen. Strö hackad persilja över och servera med brynt eller kokt färskpotatis eller och det är godast – pressad potatis.

Överdosera inte ädelosten. Då försvinner balansen mellan vin och ost och det är balansen som gör såsen så god.

Jag gör ibland dubbels sats sås för den är så god.

 
 
elaina

elaina

28 november 2009 17:15

Mmmmmums!
Måst prôva å hä i vin i såsen nån gång jag å! Fick tips om att frysa in vin i istärningslådan. Kruxet är bara att det så sällan blir några slattar över...
;oP

http://www.elaina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lena

30 november 2009 16:00

Hej
Vinet i såsåen gör susen! Här blir det heller inga slattar över :)
Man kan köpa små tetror på systemet å ha i kylen. 250 ml e de i. Då har man när det behövs! Om man inte har druckit upp de mä ;) Hihi!

 
Ingen bild

kocken

12 april 2011 09:03

kan tillägga att jag tycker personligen de är godare att fräsa finhackad scharlotten och precis när löken har börjat få färg dra ner ädelosten i pannan så att den smälter fint (risk för klumpar). Där efter tillsätter du vitvin och kokar ner de 70% tillsätt grädde koka ner ytterligare 30% lägg i fläskfilen så att den möras i såsen. Wow där har ni en middag som inte står i bibeln

 
Lena

Lena

13 april 2011 11:19

kocken: Jag har allt gjort din variant också :)
Just kombon vitt vin med löken, osten och grädden är mums! Och man kan ju lägga i något annat, inte bara filé i!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards