Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 23 november 2009

Långkålens lov! del 1

Av Lena - 23 november 2009 15:19

Ett måste på julbordet! Särskilt om man är född i Halmstad och har fått kålen med modersmjölken!

Jag insåg inte att jag var beroende förrän jag flyttade från Halmstad till Lidköping i unga år och insåg att det inte gick att få tag i kålen utan att köpa färsk och koka själv! Det går åt väldigt mycket färskkål (och jobb) om man ska göra grunden själv. Den ska dels tvättas ordentligt, sen ska den repas från stjälkarna innan den kokas ihop. Sedan ska vätskan kramas ur och små bollar av kokt kål fryses in.

  

Tas ur frysen dygnet före och läggs i kylen (det går att snabbtina), grovhackas och lagas sedan på nedanstående vis. Den man köper från Harplinge är så bra, kan inte göra bättre själv knappt. Ett riktigt hantverk.

   


Grundrecept på långkål är från Harplingekål.


Ca 4 portioner


Ca 500g Harplingekål (alltså kål som redan är kokt i skink/fläskspad)

2 msk smör

3 krm salt

2 krm vitpeppar

2 msk sirap

½ - 1 dl vispgrädde


Tina och grovhacka kålen. Låt kålen bryna en stund i smör i en stekpanna. Salta och peppra och ringla över sirapen. Slå till sist på grädden och låt den koka in ordentligt.


Jag gör inte som det här receptet utan har i 2-3 dl grädde för det blir så gott och kanske lite mindre sirap! Salt och peppar får man känna sig fram med. Och jag tar så klart mer smör!


Nu har jag fått veta att Harplingekål har avtal med ICA. Jag har ringt till ICA Maxi här i Falun och bett dem kontakta Harplingekål. Deras (Harplinges) minigräns är en låda på 20 kilo men eftersom jag vill ha 4 kilo så behöver de bara sälja 16 kilo innan jul. Eller vaddå innan jul? Kålen håller lääänge i frysen!

Ska ringa Pär på ICA nu i veckan och fråga hur det går, om de tar hem den. Hoppas!!!


Bilderna är lånade från Harplingkål's webbsida.


Ja, jag gör lite reklam för Harplingkål här men jag känner dem inte utan tycker bara att deras kål är jäkligt god! Man är väl hallänning!


 
 
Ingen bild

Marie Breskic

3 januari 2011 18:27

Hej! Trevlig matblogg, särskilt som jag är hungrig:)
Jag är inte från Halland och heller ingen i min släkt, men jag är ändå uppvuxen med grönkål. Min mamma har alltid handlat färsk grönkål och jag, som nu bor på Balkan och inte sett färsk grönkål på vad som känns som flera livstider (har kikat på svenska fröpåsar och funderar på att odla), gör långkål på rejält grov och grön savoykål. Med mycket grädde:)

Harplingekål har jag tidigare aldrig hört talas om. Borde finnas i hela Sverige, minst!

 
Lena

Lena

4 januari 2011 22:50

Hej Marie!

Tack för berömmet :) Ja, Harplingkål borde finnas överallt! Jag har fått kämpa för att få den till Falun! Långkål på savoykål låter spännande men som tur är har jag ju "äkta vara" att tillgå nu! Hade det inte kostat en förmögenhet att skicka frysvaror till Balkan så hade jag fixat åt dig!

Trevligt att du lämnade ett avtryck när du tittade in! Ha det fint och välkommen åter :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards