Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 1 december 2009

Spagetti alla Carbonara

Av Lena - 1 december 2009 11:15

Idag är det pastadag. Ibland är det trixigt att under veckans vardagar få in både pasta, soppa, fisk x 2, meatless Monday och vegetariskt samtidigt som man ska använda det som finns hemma OCH laga det man har lust att äta! Alltså utan att det blir tjatigt. Det finns så många recept jag vill prova och det finns så himla många gamla favoritrecept jag har som jag vill göra igen. Livet ÄR för kort för att hinna laga/äta allt jag vill!  Carbonara har jag inte lagat på minst ett par år så nu e de dags. Hade visst glömt att det fanns i min jakt nytt jag är nyfiken på.


Läste att alla Carbonara betyder ”på kolarhustruns vis” och att svartpepparkornen symboliserar kolet. Vad vet väl jag mitt arma kräk?


Recepten är många. Vissa hävdar att man absolut inte har grädde i och andra att det ska vara fläsk i ställer för bacon. Jag struntar i vilket och gör som jag vill och det brukar bli så bra så!


Parmesan: På en äkta Parmesan står det Parmigiano Reggiano, annars finns den billigare Grana padano som är mildare och har lite annan konsistens.



Alltså till 3-4 portioner:

400 g spagetti

200 g rökt bacon (eller sidfläsk)

2 ägg

3 äggulor

70-80 g riven parmesan

1 dl vispgrädde (kanske mer. kolla hur det blir)

grovmalen svartpeppar


Strimla baconet och stek det utan fett.

Koka pastan enl. förpackningen under tiden.

Vispa ihop lätt ägg, äggulor, blanda i ost och grädde.

Låt pastan rinna av men bara snabbt. Aningens vatten ska vara kvar.

Blanda allt i pastakastrullen någon minut på svag värme.  Strö lite riven parmesan över och rejält med grovmalen svartpeppar.

Servera med extra ost och peppar på bordet.


  


Det var länge sedan jag följde receptet slaviskt för jag brukar ta extra ALLT! Det här räcker till tre portioner, inte personer!

Sambon blev mätt, han fick en matlåda och jag fick ta två mackor efter maten och annat till lunch i morgon.

 
 
Ingen bild

dsorfi

1 december 2009 11:21

Mmm det var längesedan det serverades här också,kanske får bli en variant av det idag.
Nu dags att fortsätta sy kalendern innan hela advent gått,fniss.

 
Ingen bild

Lena

1 december 2009 11:33

de e ju så GOTT!
Kalender? Sy? Det slipper jag :)

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 december 2009 15:46

Åh hallåå kan jag få komma på middag dag då?Doftar så gott på hela bloggen nu ju!

http://filifjonkan-se.bloggagratis.se/2009/10/09/2063947-nu-fungerar-det-450x450-sa-da-ar-filifjonkan-pa-banan-igen-enl-texten/#kommentarer

 
Ingen bild

Lena

2 december 2009 11:25

Det blev ju inget över :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards