Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 2 december 2009

Fiskgryta ā la skåpstömning

Av Lena - 2 december 2009 18:03


Min traktörpanna som jag brände vid i lördags blev så här fin efter ett par dygn med grovsalt och vatten :)

     



När man ska laga mat enligt ”man tager vad man haver”-varianten så kan det bli så här:



Strimla en gul lök.

Blanka den på svag värme i en klick smör,

under tiden som du skalar och tunt slantar två morötter.

Släng morötterna och en skvätt vatten i grytan.

Låt det puttra en stund.

Under tiden det puttrar skalar och skivar du tre potatisar av fast sort tunt.

Släng i potatisarna.

Nu har du i fiskfond/buljong och/eller en skvätt vitt vin. 

Låt det puttra under lock under tiden som du strimlar

en halv purjo. Kasta i purjostrimlet.

Häll i 2-3 dl grädde, en stor tsk Dijonsenap,

vitpeppra och pudra en aningens väldigt lätt eller efter smak

med Cayennepeppar. Vätskan ska nätt och jämt täcka potatisen.

Jag råkade tappa i två msk crčme fraiche också.

  

Rör om och låt härligheten koka under lock

tills potatisen är näst intill färdig.

Fördela fiskbitar (från ca två filéer, typ sej eller torsk

eller lax eller …) i hela grytan.

Låt sjuda tills fisken e klar och smaka av med salt och peppar.

Strö över rikligt med finklippt dill.

Ät och njut!

Servera gärna med någon tomat eller annat

i färsk grönsaksväg.

En bit bröd sitter inte fel heller!


Klart man kan ta mindre grädde och ersätta med någon mager vätska och lite redning men …


Till "novisen vid spisen":

Om man köper hela filéer kan man behöva "byxa" dem. Alltså klippa bort benen som sitter uppe i mitten.

  


Det blev vansinnigt gott och sambon slurpade i sig med tydligt välljud!

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

7 december 2009 01:37

Hehe, kul att du vägt dina trattisar!

Jag fick massor i höstas av föräldrarna och funderade hur jag skulle torka nästan 20 L svamp.. Torkskåpet blev min lösning! Finns bilder på min blogg ifall du vill se.

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

7 december 2009 09:56

Hehe! Har allt varit och kikat på dina bilder där!
Själv funderade vi på att torka svampen i husets torkrum. Vi bor i hyreshus. Fast det kändes lite ohygieniskt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards