Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 2 december 2009

Färska vs torkade trattkantareller del 2

Av Lena - 2 december 2009 22:00

Har ju tidigare skrivit om min vetenskapliga undersökning vad det gäller hur mycket trattisar tappar i vikt vid torkning. Hur mycket torkade ska man använda som motsvarar viss vikt/volym färska?


Klart är ju att vikten på de färska beror på vilket väder det varit när man plockar dem. Ju blötare vädret varit desto mer väger svampen. Men när vi plockade trattisarna så hade det varit regn tidigare men var fint sedan ett tag. Svamparna var ”medelfuktiga”. Spänstiga och lagom fuktiga. Lättrensade.


Jag har nu vägt in hur mycket en liter färska på 200 gram väger som torkade.

19 gram blev det.

  

Nu vet jag hur mycket av mina torkade jag ska använda när jag använder recept där det är noga med mängden. Hur ofta är det? Äh, det var lite kul att kolla!


Edit:

Recept då? Svampsorterna är ofta (inte alltid) utbytbar mot annan svamp.


Köttgryta av högrev med svamp


Svampmackor


Trattkantarellsoppa med parmesanchips


Köttfärslimpa med trattkantareller både i och till


Gratinerad fläskfilé med svampstuvning


Trattkantarellsoppa - första försöket


Risotto

 
 
Ingen bild

Lena

5 november 2011 17:21

Det här var jättebra att veta. Har plockat massor av trattkantareller i år. I en glasburk avsedd för 700 g honung har jag fått plats med 19 g trattisar. En god vän hade packat för försäljning i små påsar och påstod att det var 30 g svamp,rymdes i handflatan, hel svamp!. Vi hade använt samma sorts våg.

 
Lena

Lena

6 november 2011 02:43

Lena: Kul att jag kunde vara till nytta! Burk till honung passar så klart! Välkommen hit!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards