Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 december 2009

Nu blev jag inspirerad – av te

Av Lena - 3 december 2009 00:30

Halkade in på recept-o-matens blogg där han skriver om te. Han har provat olika.

På tal om olika!


En journalist skulle intervjua en norrlänning och dessa är ju av hävd och som bekant väldigt fåordiga.

Han fick dra ur killen svar på sina frågor men visste att killen hade många barn så han tänkte få ur honom mer än två ord åt gången.

Han frågade: - Hur många barn har du?

Svar: - Många.

Fan också, tänkte journalisten, nu ska jag sätta dit honom på många ord!

Han frågade: Vad heter de?

Killen svarade: Olika.


Alltså så är den överlägset bästa sortens te Twinings Earl Grey i mitt tycke! Jag älskar smaken om jag får teet på mitt sätt. Skållhett och starkt och med lagom mycket socker. Tre tsk socker till en halvliter te är perfekt och man bara gör det ogenomskinligt med en gnutta standardmjölk.

Jag har i min ägo sedan jag som artonåring jobbade på Rörstrand två IIitala-muggar av glas som jag älskar som både temuggar och nattvattenglas.

  



Jag älskar dricka det och att doppa i det! Skorpor eller knäckebröd med  smör (Bregott) eller mackor med smör och ost! Det blir vackra ”fettringar” av smör på ytan av mitt te!  

Jag doppar tills mitt te är nästan slut och slurpar i mig det sista med lite skorp- eller brödrester i på slutet.

GOTT!


 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

3 december 2009 10:24

Håller med dig om te där Earl Grey är det bästa men vill man ha lite annat kul så blir det svart vinbärsmodellen för mig vid typ halsont.

http://filifjonkan-se.bloggagratis.se/2009/10/09/2063947-nu-fungerar-det-450x450-sa-da-ar-filifjonkan-pa-banan-igen-enl-texten/#kommentarer

 
Ingen bild

Kena

3 december 2009 10:28

Svart vinbärste e sambons favvo!

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

7 december 2009 01:33

Visst ska man ha socker i sitt te! :)

Grattis till en fin och matnyttig blogg - hög trivselfaktor må jag säga!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

7 december 2009 09:53

Niger och tackar :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards