Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 8 december 2009

Långkålens lov! del 2 uppdaterad

Av Lena - 8 december 2009 08:30

Det finns ju ingen bra frusen grönkål norr om Halland. Det levereras till Stockholm och ett par ställen till men i Falun får man köpa Findus/Felix och det går inte att göra Halländs långkål av det. Man kan köpa färsk och koka själv men med de mängder vi konsumerar i vår familj till jul så får man köpa alla kålstånd från flera butiker för här används den mest till att pryda skinkan. Jag har (utan att vara påstridig) prackat på sambons familj kärleken till denna delikatess.


Eftersom jag är Hallänning av födsel och ohejdad vana i grund och botten så är ju långkålen ett måste till jul. Det GÅR inte annars. Jag skiter i skinkan om jag inte får min grönkål till. Det är en rätt som man antingen inte tycker om alls eller bara älskar känns det som.


JA, jag sjunger långkålens lov! Fick på omvägar veta att ICA har avtal med Harplingekål, som gör fantastisk grund av råvaran. Inga tillsatser eller processat utan de bara kokar den och fryser den.

För ett tag sedan så ringde jag Per på ICA Maxi i Falun och bad om hjälp. Han skulle då höra av sig. Turer hit och dit och han gjorde sitt bästa. Han fick veta att Harplingekål inte har logistiken att se till att kålen kan transporteras. Det hade inte kommit igång än. Men han skulle höra av sig senare eftersom han kommit överrens med Harplinges chef om detta.


Uppdateringen:


Per på ICA Maxi i Falun ringde i detta nu! Jag trodde faktiskt aldrig det skulle gå vägen.

Döm om min förvåning när jag får veta att Harplinge har trixat till det och hittat en lastbil som kört upp till Falun/Dalarna och slängt på en kartong kål på den!

Och nu är min grönkål på plats för avhämtning!


Tack Harplingekål och tack Per på frysvaror på ICA Maxi! Snacka om kundbemötande och service.

Min jul(kål) är räddad!


Får ila dit innan den tar slut för DET vore tragikomiskt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards