Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 december 2009

Smörgåstårta som konkurrerar

Av Lena - 10 december 2009 23:46


Jon Hansson hade detta recept på nätet vid tillfälle. Han skrev så här:

”Här är ett recept som vi fått låna av Länsservice som driver sjukhusköket i Gävle. Tårtan som såldes på sjukhuset blev så populär att de andra bagarna i området protesterade mot konkurrensen.”


Jag gjorde den i oktober och den var verkligen god. Nästa gång ska jag ändå göra en ändring; Kaviarröran ska vara runt hela tårtan och i två lager medan skinkröran bara ska vara i ett lager. Mycket kaviarröra blir det annars. Jag kommer att minska kaviarröran med en fjärdedel och dubbla skinkröran som får vara på två lager.


Jag fick dessutom värsta problemet. Svärmor ska ha laktosfritt och den laktosfria crème fraichen var så rinnig. Ändå så var jag noga med att inte röra den för mycket för jag vet att den blir lös då. Det var knappt den stannade kvar på kanterna.



  
   Smörgåstårta med räkor
  (15 bitar)
  
  12 skivor landgångsbröd
  
  Kaviarröran:
  5 dl majonnäs
  5 dl crème fraiche
  1/3 stor purjolök, finhackad
  1,25 dl kaviar
  40 g hackad dill
  
  Skinkröran:
  3 dl grädde
  2 hg rökt skinka, mald
  0,5 msk pepparrot
  
  Garneringen:
  250 g skalade räkor
  3 ägg
  160 g svart kaviar
  1/2 gurka
  1 knippa dill
  1 citron
  1 huvud isbergssallad
  1 tomat
  
  Gör så här:
  Hacka purjolöken
  Blanda samman majonnäs, crème fraiche, purjolök, kaviar och dill i en skål.
  Vispa grädden.
  Skär skinkan i små bitar och mixa till färs.
  Blanda vispad grädde, skinka och pepparrot i en andra bunke.
  Lägg ut 3 skivor landgångsbröd bredvid varandra.

  Lägg på ett lager av  kaviarröran, sedan 3 skivor bröd till,

  ett lager av  skinkröran, 3 skivor bröd till och ett lager av kaviarröran.
  Toppa med de 3 sista skivorna bröd och bred slutligen kaviarröran över

  hela  tårtan.
  Plasta in och ställ i kylen över natten.
  
  Garneringen:
  Hårdkoka och dela äggen. Hacka vitan och tryck gulan genom en sil.
  Skär gurka i tunna skivor som ska sitta runt tårtan.
  Lägg räkor, hackad äggvita, äggula och svart kaviar i diagonaler över tårtan.
  Skär citronskivor och gurkskivor och garnera ovanpå tårtan, gör en tomatros
  och lägg ovanpå.
  Hacka salladen och lägg på fatet runt om tårtan.


  



 Det är mina barn som har skött garneringen!

   

  


 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

11 december 2009 00:21

Åh, jag vill också ha smörgåstårta, nu! Det är något vi borde äta oftare :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Swedish Mike

Swedish Mike

11 december 2009 11:48

Mmm... Smorgastarta. Nagot som jag verkligen missar. Jag har forsokt att forklara fenomenet for Engelsmannen men de fattar bara inte. ;)

Dags att gora min egen snart tror jag.

Tack for inspirationen!

// Mike

http://www.freestylecookery.com

 
Ingen bild

Lena

11 december 2009 12:28

Kari: det är bara att kavla upp ärmarna ;)
Mike: det är bara att kavla upp ärmarna ;)

 
Filifjonkan

Filifjonkan

11 december 2009 12:30

Hej Lena Alma. Ja så gott med smörgåstårta. Det är helgfestligt det. Men det är ett pyssel och piller om man skall göra den själv! Men då vet man ju säkert vad som är i den vilket man ibland undrar när man köper färdig,
Så du har med haft sovmorgon dag ja det kan man behöva lite då och då så skönt att gossa sig kvar länge under täcket, En trevlig helg då på dig.

http://filifjonkan-se.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards