Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 12 december 2009

Äkta och klassisk kålpudding

Av Lena - 12 december 2009 03:20

Den här kålpuddingen har sin grund från Stora kokboken.

  

Den var det första jag köpte när jag flyttade hemifrån för min mamma sa att man måste ha den! Jag fick köpa den på avbetalning (min första ”kredit”) för den kostade flera hundralappar då och jag var ung och hade inte pengar.

       

  


Mammas kålpudding, med betoning på KÅL (mamman är jag)


6-800 gram vitkål (jag tar alltid minst 800 för jag gillar mycket kål i puddingen)

300 gram färs (det står 300 g nöt eller 200 nöt och 100 gram fläsk men jag tar alltid bara nöt)

1 tsk salt

1 krm vitpeppar (jag tar ganska många varv med kvarnen)

2 kokta potatisar

5 dl mjölk (står det i receptet men jag tar 4 dl grädde, 40 %)


Skär bort stocken (mitten), rensa bort det grova av mittnerven på bladen och skär kålen i breda strimlor.

 Bryn kålen i smör i omgångar tills den mjuknar och fått lite färg. Lägg över i en bunke allt eftersom. Vissa ringlar sirap över under stekningen men det gör inte jag.

Är det grov vinterkål kan man förvälla den några minuter i lättsaltat vatten innan man bryner den.


När all kål är brynt blandar man till resten.

Rör ihop färsen med de mosade potatisarna, vätskan och kryddorna.  Färsen ska vara lös.

Här brukar jag ta en klick av färsblandningen och ”steka upp” för att känna salt- och pepparhalten utan att behöva äta rå färs. Är det osalt? Ta i en dutt ekologisk lantbuljong. Fina fisken! Annars tar man salt så klart! (nu när jag har lärt mig så kanske jag tar fisksås nästa gång. Umami!)


Nu står det i kokboken att man ska varva kål och färs med kål underst och överst men det gör inte jag. Jag tar dryga hälften av kålen och rör ner i färsen och blandar ordentligt. Sedan tar jag hälften av resten av kålen och bottnar med i en smord form, häller i kål/färs-blandningen och toppar med det som blev över av kålen.  Se bara till att det täcker.

Förr brukade jag lägga på lite smörklickar spritt över puddingen innan jag puttade in den i ugnen men det har jag slutat med. Tar det när jag äter!


Grädda kålpuddingen i 200° i 1 timma


Servera puddingen med kokt potatis, lingonsylt och toppa själva puddingen med en klick Bregott när du väl har den på tallriken! Alltså: Bregottklicken gör verkligen susen!

Om du tvivlar så lägg två högar pudding på tallriken. En med och en utan Bregott. Du kommer garanterat att blanda högarna sen så du får Bregott i båda!!!

GOTT!

 
 
Ingen bild

Malin

19 maj 2019 18:04

Gott gott gott

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards