Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 december 2009

Ta tillvara skyn när du stekt kött

Av Lena - 16 december 2009 14:49

Varje gång jag steker kött, helt eller färs och inte ska använda stekskyn till något så vispar jag ur den heta pannan med vatten och låter det puttra ihop en stund. Sedan häller jag upp det i en bytta via en tesil, kyler det och när det bildats ett stelt fettlager överst så lyfter jag ur det och fryser in skyn.


Jag märker oftast inte med etikett för det glömmer jag. En gång slängde jag i en klump räkfond i gräddsåsen och märkte inte något förrän det började tina. Försent!


Det sitter mycket smak i fettet så man kan ju låta det vara kvar, helt eller delvis.

Man kan köra på ett mellanting och låta fettet frysa med och sedan ta bort det när man tinar skyn om man då i den stunden inte vill ha det feta. Skyn får dock mycket kortare hållbarhet i frysen med det feta kvar.


Skyn som blev av gårdagens julköttbullestekning har stått i kylen och fått det feta som en stelnad kaka överst

  

 
 
Ingrid

Ingrid

16 december 2009 14:55

Hej hej!!
Satt och kikade runt bland bloggar, och hamnade på din blogg via en länk, tänkte bara lämna några rader efter mig innan jag försvinner igen.
Vilken bra blogg du skriver, med dina tips och trix =)
Kanon!
Ha det bra,
Mvh Ingrid

http://iddeh.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lena

16 december 2009 15:06

Tack, det var roligt att du tycker det!
Ha de! / Lena

 
Filifjonkan

Filifjonkan

16 december 2009 16:00

Hej Lena Ja visst är det smart att ta tillvara på stekskyn där sitter ju mycket god smak men fettet brukar jag försök få väck men man kan ju inte ha det så länge då som du sa med,

http://filifjonkan-se.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards