Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 29 december 2009

Bubbel till nyår för dödade smaklökar

Av Lena - 29 december 2009 14:33

Om man inte har råd att köpa riktig skumpa eller om man ska skåla in 12-slaget när smaklökarna är döda av alla andra drycker man hunnit med före, vad köper man om man inte kan något om bubbel?


Ringde min gode vän Emil vars smaklökar alltid är på topp men även kan alla genvägar när det gäller att spara på pengarna istället för på krutet. Honom litar jag på!


Han gav två förslag och nu är jag i valet och kvalet???


Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne Brut (nr 7685) Frankrike  för 96 kronor

Doft:

  Fruktig, brödig doft med inslag av gula äpplen, nougat och citrus.

  

Smak

: Torr, mycket frisk, fruktig smak med inslag av bröd, röda äpplen, nougat och citrus.


eller


Pongrácz Brut (nr 7628) Sydafrika för 109 kronor

Doft:

  Ungdomlig, fruktig doft med liten brödighet, inslag av äpplen och nougat.

  

Smak

: Torr, något rostad smak med inslag av äpplen, nougat och grapefrukt.



Angående smaklökar. Sambons son har de sista månaderna lärt sig äta både kapris och ansjovis. Vi har pratat om smaklökar med honom och det där med att man vänjer sig och får ”vuxensmak”.

Nu fick han julkorv med senapssås en dag, som han tydligen inte ätit förr men tyckte var jättegott, och utbrast; ”Åh, nu har jag fått en smaklök till!”


Efteråt: Det blev det sista för 109 kr för det var det enda som fanns kvar på systemet. Det var jättegott utan att beskriva det närmare. Vi drack det utomhus i 20 minus i plastskumpaglas!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards