Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 4 januari 2010

Ett gäng huliganer

Av Lena - 4 januari 2010 18:44

Först skulle vi ätit plättar med sylt eftersom det är Meatless Monday och sambons son har jullov och älskar plättar.


Sen visade det sig att allt gick omkull på grund av handbollsturnering där sambon skulle städa hela kvällen och jag inte ville steka plättar åt bara grabben när vi ändå har lite roliga rester hemma.


Sedan visade det sig att det skulle vara huliganer till middag! Sambons son 10 år, hans kompis 10 år samt kompisens lillasyster, 8 år, skulle äta här eftersom även deras föräldrar skulle städa idrottshallen.


Akututryckning till ICA där falukorvring samt makaroner inhandlas. Vi har ju haft skåptömning en tid så vi äger inget ”främmande barn”-vänligt.

Sambon kom hem med Lithells falukorv som smakade lite av ingefära fast det är det inte i. Svartpeppar, cayenne, koriander och muskot var det. Ganska kryddig men inte oäven.



Zetas "Casa di luca" som är gjort av durumvete. Helt ok fast inte något speciellt.

Att inte morötter eller tomater går hem bland huliganerna vet jag sedan förut så nu har jag gjort en pizza-sallad till maten.


  


Gör så här:

Stek den skivade falukorven under tiden som makaronerna kokar livligt i saltat vatten.

Servera och  gå undan.


Resultat en halv timme senare: 3 ungar åt 750 gram falukorv och noll, zero, ingen pizza-sallad :)

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

5 januari 2010 00:09

Visst är det magiskt med att kottar kan sätta i sig så pass, varje gång vi äter falukorv i ugn med tomater, äpple, lök, massa sås mm blir vi lite fundersamma - vart tog det vägen?!
Nästa gång ska jag görat vetenskapligt, väga den färdiga anrättningen plus potatisen/pastan/riset och försöka räkna ut något kul :)


http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

5 januari 2010 00:57

Räkna ut? Åh, det kan bli till ett "bråk" :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards