Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 januari 2010

Fisk i ugn

Av Lena - 17 januari 2010 18:05

Du och jag, Jamie! Jamie Oliver och jag har inlett ett samarbete fast det vet han inte.

Jag lagade kyckling enligt några av hans tankegångar för ett tag sedan och nu blir det fisk. Såg ett av hans matprogram och blev så sugen att jag tittade på reprisen och antecknade vad han hade i.

Kladdlapp + mitt halvsenila minne ska nog få ihop det.


På lappen står det: bottna med fisk (lättrökt) ånga spenat, sås, lök, morot, olja, grädde 2,5, 1 tsk senap, ost 2 dl cheddar, persilja, citron saft av 1, stampad potatis, smör/olja, 5 stora pot, i bitar 2 ägg, 230 g 25 m. Men det var kladdlappen det! Får se hur det går? Kokta ägg i klyftor skippar jag


Får se hur jag får ihop det. Fisken han använde var tydligen rökt. Jag har inte ens letat i butiken utan jag köpte ett bacon i stället. Den måste jag steka allra sist annars hinner jag äta upp den innan maten hamnar i ugnen.

Jag köpte en stor påse (225 g) färsk spenat. Nu råkade ”någon” (moi?) rubba reglaget för temp i kylen så spenaten är en fryst klump. Får tina den i kallvatten så den blir ursköljd, den skulle ångkokas sedan.

Potatisen ska kokas för att stampas med stöt och försiktigt läggas på hela rätten innan den går i ugnen så den behåller sin fluffighet och får crisp på ytan. Den skulle visserligen blandas med lite olivolja först men jag tar smält smör.

Både ost och pressad citron i såsen kan bli kul ihop med spenaten sen. Fast jag undrar om det verkligen skulle vara morot i? Minns jag fel? Kanske det var stjälkselleri? Minneslucka nr 24 å nu e de julafton!


  


5-600 g Alaska pollok filéer, de var byxade och klara, i bitar


1 gul lök, mycket finhackad

1 morot, mycket små tärningar

smör

3 dl vispgrädde

2 dl riven cheddar

1 tsk Jonnys senap

2 tsk Slotts grov senap

en näve hackad persilja

saften av ½ citron

peppar

vatten

800 g potatis

225 gram färsk bladspenat

1 1/2 pkt bacon, finstrimlad och stekt

lite smält smör


Bryn lök och morot i smör. Häll i grädden och låt det koka ihop ett litet tag. Tillsätt persiljan. Ha i osten och låt den smälta. Tillsätt senap och citronsaft och smaka av. Späd med lite vatten om såsen blir för tjock.


Sätt ugnen på 230°

Koka potatisen med en ånginsats för spenaten över. (Jag tinade spenaten i en stor gryta kallt vatten och det funkade bra!) Ånga spenaten i omgångar tills all spenat har krympt. Lägg över spenaten i ett durkslag vartefter så den rinner av.

När potatisen är klar, låt den ånga av, stöt med potatisstöt lite grovt.


Lägg fisken i en smord form och salta och peppra. Peta ner spenaten lite här och där och strö över baconet. Häll över såsen och fördela potatisen över med hjälp av potatisstöten. Det ska vara luftigt. Ringla över smöret.


Gratinera i ca 25 minuter ganska långt ner i ugnen.

Det blev supergott!! Snällt och runt och gott! Sambon vill att jag gör det igen och sambons son tog om extra!

   Smått, smått


   Fast jag hade lock över spenaten när jag ångade den.


   Såsen blev så god!


   225 gram spenat fick jag ånga i omgångar om det skulle få plats. Här är sista lilla busken!


   Jag saltade lite mellan varven.


  


  


  

Hur det såg ut på tallriken kan vi lämna därhän!


Den fick 4 fenor av 5 den här gången. Får se hur det blir nästa gång.

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

18 januari 2010 00:38

Med ett extra leende läser jag dina beskrivningar :))

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

18 januari 2010 00:52

Det är rätt, man SKA somna med ett leende :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards