Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 18 januari 2010

Min surdegsstart Dag 1

Av Lena - 18 januari 2010 08:44

Efter att ha misslyckats flera gånger, första gången för ett par år sedan och senast förra året, så försöker jag igen. Sist jag misslyckades var för att jag glömde eländet i bokhyllan där det stod och möglade. Du blev jag sur men degen var det inte längre!


Har köpt Martin Johanssons bok "Surdegsbröd" och konsulterat Recept-o-maten här (börja läs nerifrån), här och här


Så då startar jag!


glasburk på minst 1/2 liter

1 dl vatten

30 gram (1/2 dl) grovt rågmjöl. Tog Kungsörnen


Kokade upp vatten och lät det svalna till 40° och blandade i mjölet.

Har satt burken i skåpet över kylen med lock på som inte är fastskruvat.

Klockan var 08.30 pip


Burken sett framifrån.

Streck exakt över nivån.


Rätt ner i burken

  


Optimal temperatur i skåpet?

  


Kommer jag ihåg att skaka burken morgon och kväll?

Gissa vem som blir en surkärring om det inte funkar?

-----------------------------------------------------------------------------------------------


Samma dag kl 20.30 pip

Temperaturen i skåpet är 24° och det kanske är för mycket?

Doften är lätt instängd/unken men det luktar inte illa.


Före skakning

  


Rätt ner i burken

  


Efter skakningen

  


Nu ställer jag larmet på mobilen på 08.30 till dag 2


 
 
Fröken Dill

Fröken Dill

20 januari 2010 13:19

Modigt att våga testa surdeg!
Hälsar fröken Dill som ännu ej vågat

http://www.frkdill.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

20 januari 2010 14:40

Jag känner mig modig! :) Fast om man kollar dag 3 så känner jag mig missmodig :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards