Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 21 januari 2010

Lasagne som Paolo gör den

Av Lena - 21 januari 2010 21:43

Idag blev det Lasagne à la Paolo Roberto. Sambon ville ha lasagne med penne och då bestämde jag mig för att googla på ”penne lasagne” för att se vad som dök upp.

Jag har aldrig lagat något av Paolos recept så det var ju dags då! Jag brukar sällan följa recept till punkt och pricka men nu gjorde jag det. Det beror mest på att jag har flunsa, är ganska dålig, och orkar inte tänka. Nåja, här är det:


För 4 personer är det och med mina mått mätt så måtte det vara fyra väldigt stora och hungriga personer eller fyra italienare.  ;) Det blev en STOR form! Se bara hur liten Tabascoflaskan ser ut!

  



Ingredienser 

500 g penne eller annan kort pasta
125 g mozzarella, i små bitar
1.5 dl riven parmesanost


Köttfärssås
300 g nötfärs
1 st gul lök, finhackad
2 st vitlöksklyftor, finhackade
3 st blekselleristjälkar, tunt skivade
2 st morötter, skurna i små bitar

500 g krossade tomater
2 dl rött vin
10 st basilikablad
0.5 dl olivolja
2 tsk salt
1 nypa socker


Béchamelsås
1.5 msk smör
1.5 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 krm salt
0.5 krm malen vitpeppar

1 nypa riven muskot


Gör så här

1. Värm upp oljan till köttfärssåsen i en stor kastrull och bryn nötfärs, lök och vitlök, blekselleri och morötter. Smula samtidigt färsen med en gaffel.

2. Tillsätt de krossade tomaterna, vin, basilika, salt och socker, och koka under lock på svag värme i 30 minuter.

3. Smält smöret till béchamelsåsen på låg värme i en kastrull. Rör i mjölet och blanda ordentligt. Späd med mjölken under oavbruten vispning. Koka såsen på svag värme i 5 minuter, vispa lite då och då. Smaksätt med salt, vitpeppar och muskot.

4. Sätt ugnen på 225°.

5. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet, och låt den rinna av.

6. Smörj en ugnsfast form, lägg i hälften av pastan och fördela hälften av köttfärs- och béchamelsåsen över. Strö över en tredjedel av parmesanosten och all mozzarella. Täck med resten av pastan, köttfärs- och béchamelsås, och strö över resterande parmesanost.

7. Gratinera i ugn i 20 minuter.

  


Jag serverar naturligtvis med en grön och fin sallad!


  

Det var gott men det var inte lasagne. För mig är lasagne en krämig rätt. Vi åt så vi storknade och efter det var det mat kvar till 5 pers. Ja, vi är ju inte italienare! Kommer inte att laga det igen även om det var gott. Skulle jag ändra något så skulle det vara att göra dubbelt så mycket Béchamel.

Jag tycker bättre om min egen!

 
 
lasagne

lasagne

15 september 2010 11:35

Vad god lasagnen ser ut. Jag är ett stort fan av lasagne. ;-)

Fin blogg!

http://lasagnerecept.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards