Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 29 januari 2010

Kycklingspett med jordnötssås typ Thailand

Av Lena - 29 januari 2010 20:10

Jag är helt novis på att laga detta men det går nog bra. Jordnötssåsen hade jag fyra recept till och inget ville jag använda. Jag tog lite av varje av det jag tyckte och sedan tog jag lite till. Och lite till.


Kyckling Satay


Kycklingfiléer, en per person beräknar jag


Marinad

2 tsk thai red curry pulver

1,5 tsk svartpeppar ur kvarn

4 msk neutral olja

2 msk fisksås

2 msk pressad citron

2 msk råsocker 

2 tsk riven färsk ingefära


 Skär köttet i ca 10 cm långa bitar och Skär sedan varje bit i ca 6 strimlor. Blanda ingredienserna till marinaden och lägg ner köttet däri minst 1 timme i rumstemperatur men gärna längre upp till ett dygn i kylskåp


Blötlägg gärna träpinnarna ca 30 min i kallt vatten. Sätt ugnen på grill 250°.


Trä upp köttet på spetten. Grilla det högt uppe i ugnen ca 4 min på var sida.

(Lite lång tid i ugnen. Jag tar 3 minuter nästa gång så kycklingen blir saftig. Smaken blev så god att jag gör samma marinad nästa gång igen!)




Jordnötssås


½ gul lök, finhackad

1 vitlöksklyfta, pressad

1 msk rapsolja

3 dl jordnötter, hälften grovmixade och hälften finmixade

4 dl Kokosmjölk

5-6 msk sweet chilisås

2 tsk riven färsk ingefära

2 tsk citronsaft

2 tsk röd currypasta

1 tsk fisksås


Blanka löken i oljan, tillsätt resten och låt puttra på svag värme 45 minuter.

(Såsen blev godare än förväntat. Jag gjorde den inte så stark med tanke på sambons son men den blev faktiskt rätt vass ändå. Den blev klart godkänd även av sambon som inte gillar jordnötssås! Jag ger den 4 jordnötter av 5))

Den blir rätt tjock så man kan ju späda om man vill med lite vatten.




Thailändsk gurksallad


Ingredienser

1 gurka 

2 schalottenlökar 

1/2 chilipeppar, röd 

Lag

0.5 dl vatten, hett 

1 msk honung 

1 tsk salt  

3 msk risvinäger 



Gör så här

Börja med lagen. Blanda hett vatten med socker och salt i en skål, rör om så att sockret löser sig ordentligt. Häll i risvinäger. Ställ åt sidan.

Dela gurkan mitt itu. Gröp ur kärnhuset med en liten sked. Skär gurkan i halvmånar och lägg ned i lagen. Skala och finhacka schalottenlöken. Kärna ur och finhacka chilin. Blanda ned lök och chili i gurkan.

Låt dra i kylskåp minst en timma innan servering.

(Syrligt god. Lite lik pressgurka men ändå inte. Kommer att göras om)


Till detta serveras ris.


  

Klart man har småpåsar i frysen med kokosmjölk som man kan ta till!

  


Jordnötssås i begynnelse.

  


Lite tjockare!

  


Marinaden till köttet.

   


Här är det marinera mera!

   


På spetten!

   


Gurksalladen blev syrlig och fin!

   


Man tar det ris man har!

   


Ätklar!

    


Rätten fick sammanlagt klart godkänd och kommer med smärre justeringar i personlig kryddning att lagas igen!


Men vem tar köket sen?

  



Hm!

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

30 januari 2010 00:44

Trevligt det lät, hur blev det? Var du nöjd? Gurksalladen tilltalar mig, gillar ju alla sorters inlagda prylar..

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

30 januari 2010 01:50

Det blev så gott att det tog slut! Jag blev på det stora hela väldigt nöjd, tackar som frågar!

Förbannat tomt på bloggen när du är bortrest! Gillar dina väldigt trevliga kommentarer!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards