Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 31 januari 2010

Turkiskt i lergryta idag

Av Lena - 31 januari 2010 20:45

En ny rätt igen, lagad i lergryta. Jag köpte rumpstek som jag skivade tunt, bytte ut Sumak mot citron och salt och serverade kokt potatis till. Det blev så gott! Starkt (tror jag överdoserade sambal lite) fylligt och smakrikt! Rumpsteken blev verkligen mör!


Osmanisk gryta: 3 - 4 port


400 g benfritt nötkött (eller lamm och kyckling)
2 gula lökar
1 aubergine
4 tomater
1 grön paprika
2 pressad vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
150 g fårost (fetaost går bra)
2 köttbuljongtärningar + 3 dl vatten
1 msk Sumak (Turkisk-krydda) eller citronsaft och peppar
1 tsk Sambal oelek
Olivolja till stekning


Skär köttet i tärningar och grönsakerna i mindre bitar.
Bryn köttet i en stekpanna.
Blanda alla ingredienserna i en lergryta, rör köttbuljongtärningen och kryddorna i varmt
vatten och slå över grytan. Stek färdigt i ugnen.
Lergrytan måste ligga i vatten en stund. Ställ grytan
i en kall ugn. Vrid på värme +225 grader i 1 tim. och 15 min.
Tips! Grytan kan ugnsbakas i en ugnsform med täckt med aluminiumfolie.
Ugnstemperatur 175 grader och öka mängden av vätska.
Servera med klyftpotatis, pommes strips eller ris och bröd till.


   Köttet stekt å resten ska fixas


Ser redan gott ut!

  


In i ugnen

  


Ut ur ugen

  

 
 
Ingen bild

Avataria

31 januari 2010 22:26

Det där snor jag, rakt av. Till helgen. Fast på älg.

 
Ingen bild

Lena

31 januari 2010 23:46

Åh! Tänk om man hade haft älgkött! Önskar jag var granne med en snäll äljjägare!

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

31 januari 2010 23:47

Både rättens namn, ingredienser och resultat tilltalar :)
Konstigt nog har jag aldrig haft en lergryta, jag så att Lisa Förare (tror jag) skrev om lerans fördelar förut och tänkte jag måste hitta en jag med..
Lite extra sambal är alltid bra, någon lite bacill dör väl på kuppen?

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

1 februari 2010 00:16

Här blir det absolut fler rätter i grytan framöver, jag blev helnöjd!
Hoppas några baciller dog - är fortfarande rätt dålig!
Kanske ska jag snorta lite? :)

 
Filifjonkan

Filifjonkan

1 februari 2010 14:05

Hej Lena en kortis bara är bättre men svårt att sitta ännu men snart så

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

1 februari 2010 19:24

Frågan är om det är en myt helt och hållet, att starkt skulle vara/göra gott mot kyldens.. Vad tror du?

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

1 februari 2010 19:32

Jag tror att starka kryddor skapar ett bättre immunförsvar men att de inte hjälper när man redan är smittad men vad vet väl jag :)
Undrar om man skulle googla på det senare ikväll? Hm!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards