Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

Surdegsbak – ciabatta

Av Lena - 3 februari 2010 22:54

Så skulle man då till att förvandla surdegsstarten till surdeg och surdegen till bröd efter att ha passat, förvarat och matat och vyssat och passat lillan sin! Eller Törnrosa som jag döpt eländet till. Nästa steg är att jaga ekologiskt vetemjöl för att göra ett suris av det oxå. Till baguetter!

Jag väckte ju Törnrosa igår morse och matade lite och på kvällen åkte hon in i kylen igen. I morse tog jag så ut henne och gjorde enligt recept hittat på nätet (Arla tror jag).

Jag valde att låta degen vila över dagen istället för natten i kylen. Jag var i ofas men det spelar väl ingen roll.


35 g jäst

5 dl vatten

0,5 dl olivolja

725 g vetemjöl special (som jag missat att köpa så det fick bli ungefär en tredjedel av vardera; Vetemjöl special, durumvete och vanligt vetemjöl.)

1 dl surdeg

2 tsk salt

 

Blanda 4 dl ljummet vatten och allt utom jästen. Bearbeta i 10 minuter till en deg som släpper bunken.

Ljumma 1 dl vatten och rör ned jästen så att den löser sig.

Blanda samman allt och bearbeta i ytterligare 10 minuter.

Låt vila övertäckt i 10 minuter.

Kavla eller tryck ut degen till plåtstorlek.

Mjöla, lägg degen på plåten och mjöla ytterligare på degen. Täck över med plast och låt jäsa i 2 timmar.

Eller låt degen jäsa i kylskåp över natten innan den delas och bakas av så får brödet ännu bättre konsistens och smak, vilket jag lät den göra över dagen.

Dela degen i bitar med vass kniv. Vänd försiktigt bitarna så att den mjöligaste sidan kommer uppåt. Placera bitarna på en plåt.

Baka av i 225 grader i 20 minuter.


Att få över degen från bakbord till plåt gick inte men det fick gå ändå. Att efter jäsning få över de skurna bitarna till nästa plåt så att det fortfarande såg ut som brödbitar gick inte heller. Brödet såg verkligen hembakt ut! Eller som om dagisbarn hade fått leka!


Smaken var ok. Kanske lite osalt men segheten dög. Ska leta annat recept och då ska jag ha i oliver och tomat. Ville inte slösa på dessa ingredienser nu eftersom jag inte visste om det ens skulle bli ätbart.


På G med den första knådningen!

  


Ska vila i 10 minuter

  


In i kylan ska den!

  


Färdigjäst efter x antal timmar i kylen

  


Klart!

  



 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

4 februari 2010 01:45

Fina du fick!
Saltet är svårt, jag använder 18 g mortlat havssalt till 600 g degvätska som riktmärke. Utan jod är viktigt säger proffsen..
Men varför jäst? Visst det går ju det med men nu vet ju inte om surdegen "fungerar" så att säga.
Jag skulle gärna sätta tänderna i en till frukost, hej å hå!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

4 februari 2010 08:01

Jahaaa! Utan jod! Då vet man det! 18 g salt var bra att veta!
Jag bakade ciabatta för sambons skull men nu ska jag baka "riktigt" surdegsbröd för min skull.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards