Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 13 februari 2010

Mexikanskt kaos

Av Lena - 13 februari 2010 23:22

Sambon tyckte vi skulle äta Tortillabröd som jag inte är så förtjust i! Torrt och smaklöst! Nåväl så inköps allt vi (sambon) har i åtanke som är passande! Det blev ju ändå gott med alla såser!



TORTILLAS MED KYCKLING (och en jävla röra eller fler)


Kycklingfilé strimlas i smala fina bitar.

Rödlök klyftas tunt.

Röd och grön paprika strimlas.

Stek kycklingen i smör och krydda på med Tacokrydda. Ta åt sidan.

Stek grönsakerna i smör med lite Tacokrydda och lägg i kycklingen på slutet.

Servera med röror!


Jag använde en filé av vanlig kyckling som kostade 39 kronor kilot och en filé majskyckling som kostar 79 kronor kilot. I detta nu kan jag inte avgöra smakskillnaden eftersom jag strimlade och blandade med Tacokrydda men kolla färgskillnaden på dem. Vanlig till vänster och majskyckling till höger!


  


  


Röror!

Vem fattar varför man ska lägga avokadokärnan i röran för att röran inte ska bli missfärgad? Varför ska då inte röran i utkanten av skålen bli missfärgad och röran närmast kärnan hålla sig? Kan verkligen en kärna i mitten av en skål påverka en fast röra ända ut i kanten? Eller är det en skröna? Jag hade ju citronsaft i röran och den bleker så vad vet väl jag????


  


Guacamole


2 avokador
1 msk pressad citron
1 schalottenlök, finhackad
2 vitlöksklyftor
tabasco, några stänk

3 msk gräddfil
salt och malen vitpeppar


Gör så här 

1. Skala och hacka löken.

2. Dela avokadon, ta ut köttet och mixa med stavmixer tillsammans med pressad citron. Spara avokadokärnan om guacamolen inte ska ätas genast.

3. Rör i lök och gräddfil, pressa i vitlöken och smaka av med salt, peppar och ett par droppar tabasco.

4. Ställ röran kallt med avokadokärnan i om du inte ska servera den genast.

Just när röran är klar känns den rätt skarp men efter en timme i kylen har smakerna gift sig och röran är lite mer rund och god.


  


Rör ner pressad vitlök i gräddfil och krydda på med salt och peppar.



    

  

Blanda hälften av Chunky Salsa och hälften crème fraiche


Allt blev ju vansinnigt gott och serverades så klart med ett passande rött vin och ett glatt humör! Hade så klart inte tid att fota våra vackra tallrikar utan vi åt med glupande hunger! Gastroskopi undanbedes ;)

Dessvärre så fick sambon för sig att diska innan jag hann blinka så alla de goda såserna hamnade i vasken. Jag hade annars tänkt mig dem som komplement till en gastronomisk utflykt på måndagen.  Nu får det vara nog och då bli något annat på måndag. Låt mig tänka!


 
 
Skönhetsbloggen!

Skönhetsbloggen!

14 februari 2010 00:03

Såg väldigt gott ut! :)

http://sockervadd.blogg.se

 
Ingen bild

Lena

14 februari 2010 00:15

Det var fantastiskt gott med tre röror!
Kul att du tittar in här!

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

15 februari 2010 01:17

Intressant med guccamolen där - tänk om någon glupsk sätter kärnan i halsen ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

15 februari 2010 07:48

Ja Kari, riskten är STOR! :)

 
Ingen bild

Malin

15 februari 2010 14:19

avokador har jag aldrig hört. Kör alltid med s på slutet, man lär sig varje dag. Puss

 
Ingen bild

Lena

15 februari 2010 14:37

Vet hur det stavas med hade bråttom:) En av de få gånger du kommenterar så ska du hacka på stavningen!

Puss
/mamma

 
Ingen bild

Malin

15 februari 2010 14:55

Haha Jag ifrågasatte aldrig din stavning. Trodde jag hade fel eftersom mammor alltid har rätt

 
Ingen bild

Lena

15 februari 2010 14:59

Saken är den att jag var lat: Kopierade ett recept, ändrade mängder och hälften av ingredienserna och fick en stavning på köpet ;)
Ska nog skriva "2 avokado" nästa gång :D

Nu för står jag! Du skulle ha skrivir "JAG kör", nu lät det som en uppmaning. Tror nog att både s och r är fel.

 
Moma's Kitchen

Moma's Kitchen

24 mars 2010 16:13

Hej, kikade runt lite, här inne var det trevligt! Men jag har aldrig hört det där med att man ska spara kärnan i guacamolen (bör kanske tllägga att jag inte på långa vägar har hört allt!) men jag tror mer på citronsaften som du själv nämnde. Jag har citronsaft i min och det räcker i alla fall för att den inte ska bli brun! :)

http://momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

24 mars 2010 18:42

Jag är också lite skeptisk! Kärnan har ju inte "närkontakt" med mer än en bråkdel av röran!
Kul att du tittade in! Välkommen åter!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards