Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 februari 2010

Hemgjord Tacokrydda?

Av Lena - 17 februari 2010 23:11

Kryddor till Tacos är dyra. Även om jag har turen att (en gång per år) kunna köpa ett kilo billigt på Martin Olsson så vill jag gärna blanda själv. Hemkört är alltid bäst för då vet man vad det är i! Hittade ett recept på nätet som jag tänkte prova men fegar som vanligt. Hur beprövat är det och kommer sambon att gilla det? Hm! Recept är väl att ta i men...


Innehåll:

2 tsk salt
2 tsk vitlökspulver
2 tsk chilipulver
2 (3) tsk spiskummin
2 tsk lökpulver
2 krm cayennepeppar
1 msk paprikapulver
1 msk oregano

(1 tsk koriander)
2 tsk maizenamjöl


Någon som vet?


  


bilden lånad från nätet

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

18 februari 2010 01:14

Svartpeppar och socker skulle jag lägga till och ta bort lökpulvret - öken finhackar man ju i färsen.
Bästa spiskumminen köper man i källarbutiken, i påsar som hänger på spätt. Grön pappgrej.
Ö&B's suger.
50 öre av tankar :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

18 februari 2010 08:05

Menar du Eldorados? De har ju grön papp.

50 öre???

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

18 februari 2010 11:17

Mina 50 öre av tankar, sårry att jag förvirrar ;)

Ja, grön papp - ibland röd. Ö&B suger fortfarande på kryddor, nja, deras vitlökspulver på storpack är bra.

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

18 februari 2010 11:20

Och Ö&B:s glas-skålar är rejäla, billiga och prydliga!

 
Ingen bild

Lena

18 februari 2010 11:22

Tänk, jag använder aldrig vitlökspulver. Har en burk men den är nog gammal nu. Vitlökspressen går varm däremot!

 
Daniel

Daniel

18 februari 2010 18:33

Ja jag älskar Old El Paso's tacokrydda, är extremt skeptisk till en hemgjord variant...men om någon kan fixa ett recept utan tillsatser som faktiskt smakar som Old El Paso's så skulle jag jubla :P

http://zwitter.bloggplatsen.se

 
receptet

receptet

19 februari 2010 22:33

Mm, det receptet får jag testa. Fin blogg!

http://bakrecepten.se

 
Ingen bild

Lena

19 februari 2010 22:50

Hej och kul att du tittar in! Har inte provat själv än men det verkar lovande!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards