Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 februari 2010

Att grodda linser och annat & så frön

Av Lena - 19 februari 2010 00:10

Födoämnen i vardande är så himla kul! Jag älskar att så och pyssla och fixa egna odlingar! Har haft tomatplantor i många år men på det ”helveteshuset” jag bor i nu lyser ingen sol. Att vi bor kvar beror på att det inte finns något annat bra boende i närheten av sambons sons skola där både vi och sonens mamma bor nära.


Förr, när jag bodde på solsidan (som heter Nynäshamn), odlade jag små tomater. Jag köpte en cocktailtomat på Konsum, skrapade ur fröna, åt upp resten av tomaten och torkade fröna på hushållspapper. Det kallas ekonomi! Klart jag köpte en hel kvist men det här lät bättre med en enda.  

Ner med de torkade fröna i krukor med plast på, planterade om när det var dags med två plantor i varje kruka, ställde ut på den soliga innergården och – vips – ca 100-150 tomater i varje kruka! Ja, så enkelt var det inte men inte svårt heller. Plantera om ett par gånger, vattna massor och pyssla, tjuva lite och skörda. Mina tomater var omtalade av alla som såg dem!


Och jag groddade! Alfalfa var det jag använde och gudars så gott det var! Det var så gott att vi föråt oss och sen har jag inte groddat mer! Men nu är det dags! Har letat alfalfafrön över halva Falun men jag är tydligen tvungen att uppsöka hälsokosten för att kunna lägga vantarna på dessa.

Slösurfade lite på nätet om groddning och läste både här och där att det går väldigt bra att grodda gröna linser och det har jag ju hemma (fast jag glömt dem och inte använt dem på ett tag, de smaskiga små rackarna!) så nu har jag börjat grodda!


GRODDA GRÖNA LINSER (gäller väl all groddning)


Skölj linserna, ca 1 dl, och lägg dem i vatten över natten.

Skölj dem en gång till nästa dag. Lägg linserna i en burk med handduk över öppningen och ställ burken upp och ner och lite snett för de får inte bada i spillvattnet. Omslut burken med handduken så de inte får solljus på sig. De ska stå lite mörkt.

Skölj groddarna 2-3 gånger per dag. Efter några dagar, 4-5, har de vuxit till sig. Ställ dem i fönstret så de blir fint och nyttigt gröna. Nu har du groddar som är fulla av vitaminer och mineraler och väldigt goda har jag hört! Har inte kommit så långt än utan nu ligger de i groddlådan sedan ett par timmar.

Sedan ska de kylförvaras och förbrukas inom någon knapp vecka.


Har köpt frön till persilja, gräslök, sockerärt samt våghalsig nog ampeltomat. Balkongen är mörk med grannens balkong över och ett stort träd utanför men hänger man amplarna under grannen ovanför så får de i alla fall lite sol. Man måste prova ju!


När det var senare på säsongen hade plantorna i genomsnitt 125 solmogna, röda och söta tomater var! I Nynäshamn alltså!

  


De blev så goda men större än tomaten jag tog frön ifrån. Har läst att om man tar frön från frukt och grönt blir det sällan lika avkomma som hur modern såg ut.

  


Gröna linsers Groddar på G!

  

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

20 februari 2010 01:04

Coop har Risenta Alfalfa. Den där vanliga gula påsen.
Ja, grodda går verkligen i perioder - måste starta en nu när du verkar på hugget :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

20 februari 2010 01:06

Klart du ska känna att jag inspirerar!
;)

 
Majsan

Majsan

21 februari 2010 12:51

Du kan inte ana hur mycket jag längtar till mitt grönsaksland... som just nu har gömt sej under väldigt mycket snö. Kommer det någonsin att tina fram? Och om det gör det, kommer mina kryddor att ha klarat vintern? Jag ska iallafall prova ditt tomattrick, verkar ju lätt som en plätt och hur kul som helst.

Ha det finfint!

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

21 februari 2010 12:59

Jag är så avundsjuk! Har ju följt din blogg och sett vad du skördar! Vill, vill, vill!!!
Tomattricket är framgångsrikt!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards