Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 20 februari 2010

Eget vaniljsocker

Av Lena - 20 februari 2010 19:45

Från Jamie Oliver och hans kokbok ”Den nakna kocken” har jag tagit det här receptet. Jag gjorde det här för över ett år sedan och nu börjar det tryta så jag gör en ny omgång. Jäkla gott är det och framför allt ”äkta vara”! Jag kopierar vad det står i Jamies bok rakt av så klart. Fast jag gör halv sats.


   Köp inte vaniljessens och inte heller vaniljsocker på burk. Det är så dyrt, man får inte mycket för pengarna och man kan göra mycket godare vaniljsocker själv. Använd vaniljstänger. Trots att de är ganska dyra blir det mycket billigare i längden om man gör en stor sats.

Köp inte vaniljstänger som är hårda och torra – de ska vara feta, klibbiga och mosiga. Tanken är att låta sockret dra åt sig vaniljstängernas naturliga smak. Det går bra och snabbt att lägga vaniljstängerna i en lufttät burk tillsammans med sockret, man får fram en väldigt fin smak. Men jag tycker om receptet här nedan för då får man ut maximalt med smak ur stängerna.

 

 

VANILJSOCKER

 

1 kg strösocker

4 vaniljstänger

 

Till det här receptet behöver man en matberedare. Lägg vaniljstängerna i matberedaren, kör med metallbladet, skrapa sidorna och kör igen.

Tillsätt sockret och kör i 2 minuter. Sila blandningen, lägg tillbaka eventuella klumpar i matberedaren och kör igen. (Man kan upprepa den här proceduren flera gånger om man vill ha riktigt finns socker.)

Resultatet blir en lite askgrå blandning – det kallar jag för riktigt vaniljsocker!

 

Förvara i en lufttät burk. Det räcker i evigheter.


Jag gjorde som sagt det här för något år sedan. Jag lånade sonens matberedare för jag hade ingen egen då för den hade gått sönder. Efter ett par varv i matberedaren insåg jag att köket skulle täckas av ett fint sockerdamm om jag inte la en handduk över matberedaren. Och jag fick ”upprepa proceduren” ganska många gånger innan det blev bra. Men sedan blev det väldigt bra! Bästa vaniljsockret som jag haft!


10 vaniljstänger av 10 möjliga!


 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

20 februari 2010 20:50

Vad är det för fel på rötad granved nurå? ;)
--
Du är duktig du och jag ska bli. Sen.

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

20 februari 2010 21:04

Rötad granved? Det använder jag som tandpetare och ströbröd! Gott skit och inga ben!

VI är duktiga! På alla möjliga saker ;)

 
Ingen bild

Avataria

20 februari 2010 23:15

Tack! Såg honom göra det för ett par-tre år sen, och har funderat på hur fasen han gjorde! Nu ska jag också göra!

 
Ingen bild

Lena

20 februari 2010 23:17

Kul att du har börjat titta in här ibland! Glad!
Klart du ska fixa eget vaniljsocker för det är plättlätt och så skitgott! Och det går att koka till skilnad mot det vanilinpulver som vi använde förr, på stenåldern! :)

 
Majsan

Majsan

21 februari 2010 12:42

Det där ska jag baske mej prova, för är det nåt jag är skogstokig i så är det vanilj i alla dess former. Tack för tipset!!

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

21 februari 2010 12:56

Det är härligt att ha en burk hemkört med äkta vanilj i skåpet!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

manne

24 januari 2011 16:09

varför strösocker och inte florsocker?

 
Lena

Lena

26 januari 2011 23:06

Manne: Därför att florsocker innehåller potatisstärkelse och jag vill ha ett "rent" socker.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Pupa

Pupa

29 februari 2016 16:55

Gjorde precis detta vaniljsocker och har skrivit om det i min blogg, samt länkat hit. Ser fram emot att få baka med det!

http://pupa.blogg.se

 
Lena

Lena

1 mars 2016 10:54

Pupa: Det var roligt att höra :)

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards