Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 28 februari 2010

Friterade räkor med ris

Av Lena - 28 februari 2010 01:01

Tanken var större än maten blev! Skulle ha haft med både det ena och andra i grönsaksväg men det blev som det blev när det inte vart som det skulle.


Räkorna doppades i äggvita och japanskt ströbröd, Panko, och fick ett hett oljebad.

Dessa serverades med en ris- och quinoablandning från Druvan, en ny sak de har på hyllan i butiken, samt röd paprika och sweet chilisås.

Jag skulle dessutom haft med en persilje- och vitlöksmajonnäs, bara för att prova till en annan gång, men jag läste inte receptet som jag skulle så den skar sig.


Räkorna blev bra fast när jag doppat dem i äggvita, saltat och doppat dem i Panko så fastnade inte mycket av ströbrödet på dem. Jag sa till sambon att jag ska doppa dem i mjöl före äggvitan nästa gång så att det fastnar mer ströbröd och sedan läser jag på Panko-påsen att; doppa först i mjöl, därefter i ägg och sedan i Panko! Ja ja, tjata om att jag inte tänkte!

Hade vanlig rapsolja i stor stekpanna att ”fritera” dem i och det blev smaskens! Det blev verkligen frasigt fast jag hade för lite Panko.


Riset var jättegott men hade blivit ännu godare om Druvan inte snålat med quinoan. Det var 90 % ris och 10 % quinoa så en portion gav inte många nyttiga och goda frön utan mest onyttigt vitt ris. Men, som sagt, gott med en blandning ändå.


   Lite för lite strö på!


   Gott blev det!


      Helt ok!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards