Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 mars 2010

Bästa brödet - på nytt sätt - igen

Av Lena - 3 mars 2010 20:16

Ja, det ÄR faktiskt bäst på så sätt att det är superlätt att baka och smakar supergott på ett enkelt sätt! En jäsning räcker. Har haft med det här på bloggen förr men då hade jag nyponmjöl i vilket hade för bra effekt på jäsningen. Receptet är bra för man kan variera mjölsorterna lite som man vill och det blir bra ändå, bara lite olika. Idag tog jag vad jag hade i skåpet, som vanligt …


BÄSTA BRÖDET



25 gram jäst

2 tsk salt

1 msk honung

11 dl vetemjöl special

1 dl grahamsmjöl

1 dl mjölk

5 dl vatten

½ dl linfrö

½ dl solroskärnor

grovt rågmjöl till utbaket



Smält jäst, salt och honung i en bunke.

Ljumma vätska till 37° och blanda ner i bunken. Tillsätt mjöl och fröer. Rör med träslev tills degen är ordentligt blandad. Täck med bakduk och låt jäsa 1 timme.

Ugn 250°

Häll upp degen på mjölat bakbord, jag använde grovt rågmjöl. Knåda inte. Dela degen i två delar och lyft upp på varsin bakpappersklädd plåt. Grädda en i sänder ca 20 minuter. Skorpan ska vara ganska mörk.

Låt svalna på galler utan bakduk.


Nummer två och längre ner den till höger är den som jäst 20 minuter extra under tiden "ettan" var i ugnen.

  

  

  


Det syns väl hur gott det är!





 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

4 mars 2010 00:43

Kul - jag bakade också det "bästa brödet" ikväll fast detta var ett freestylat recept. Typiskt att inte väga och skriva upp allt..
Sesamfrö och sirap var det iaf =)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

4 mars 2010 00:48

Sesamfrön är vekligen gott! Har en påse i kylen som jag tar av ibland till allt möjligt. Jag går alltid efter recept när det gäller bröd. Fegar!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Tiggy

Tiggy

8 april 2010 16:41

Vilken härlig blogg. :) Googlade efter brödrecept i form och hamnade här. Din blog hamnar i favoriterna! Nu ska jag leta vidare efter ett bra formbrödsrecept härinne..

http://www.tiggys.blogspot.com

 
Lena

Lena

8 april 2010 17:37

Tack det var roligt att höra!
Kom på att recepten kallas formfranska så de går inte att söka på. Fick skiriva in ordet på sina ställen lite snabbt ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards