Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 mars 2010

Jag sluter upp i ”Jakten på den typiskt kvinnliga maträtten”!

Av Lena - 3 mars 2010 23:44

Sanna som har bloggen ”Veckans middagundrar på sin blogg:


“Nästa vecka är det internationella kvinnodagen och det måste firas! Frågan är, hur ska vi fira det i köket? Vad finns det som är det mest kvinnliga i matväg?”


Mitt svar hos henne är:


”Jag är inte typiskt kvinnlig! När jag tänker mat som andra kvinnor vill ha så blir det någon bra sallad eller ostron med riktig skumpa!

Vad jag vill ha är rosmaringratinerad chèvre med honung på en brödbit och efter det en hel färsk hummer med “dip” och efter det något gräddigt/fluffigt med något flarnaktigt typ crispigt! Och genomgående mousserande vitt, inte äkta skumpa nödvändigtvis.

En bit ankpastej på en rostad brödskiva garnerad runt på tallriken med ruccola, syltlök och geléklickar och allt överringlat med en bra olivolja sitter inte heller fel!”


Vad är kvinnlig mat om inte lyxig? Är inte kvinnlig mat något kvinnan önskar? Jag är inte särskilt kvinnlig varken med mat eller i sätt men … svårt det här! Tjejer sitter och petar i en mager sallad? Alla kvinnor älskar choklad men försöker avstå? Bantar alla kvinnor och bygger alla män? Nä, snacka om fördomar!


Vad är då manlig mat? Skogshuggarmat? Kolbullar och stekt fläsk?


Sannas fråga gav en hel rad med följdfrågor som följd! Nu har jag något att tänka på!


Hoppa in på Sannas blogg och säg vad du själv tycker!


Jag googlade på "kvinnlig mat" UTAN situationstecken och då kom den här bilden upp som "etta"



Jag googlade på "kvinnlig mat" fast MED situationstecken och då kom den här bilden upp som "etta"

 
 
Ingen bild

Avataria

4 mars 2010 12:45

För ett oklart antal år sen läste jag nån undersökning som sa att kvinnor företrädesvis får "cravings" på kolhydrater, män protein...Känns logiskt!?
Jag menar, vilken kvinna uppskattar inte en tallrik pasta? Eller en bulle/bakelse/sockerkaka/chokladbit/glass/etc?

 
Lena

Lena

4 mars 2010 13:02

Kolhydrater vs protein ja!
Fast jag är lite okvinnlig för jag har inget sötsug. Vet inte när jag åt en semla sist. Sist jag köpte en, typ 2 år sedan, fick jag kasta den för den blev inte uppäten.Jag kastar nästan aldrig mat men grädden blev sur. Jag är lite "eljest" ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Avataria

5 mars 2010 21:31

Fast kolhydrater är ju inte bara socker! Pasta...ris...potatis...bröd...rotsaker...

 
Lena

Lena

5 mars 2010 22:24

Jag vet! Bröd och potatis blir mitt fall! Älskar potatis i alla former och en kvällsmacka kan jag inte leva utan!
Äh! Jag älskar protein oxå! I nästan alla fromer!
Jag älskar MAT!
;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards