Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 7 mars 2010

Pajdeg - grundreceptet

Av Lena - 7 mars 2010 23:30

Pajdeg kan ju tyckas simpelt och det är simpelt men … det finns vissa tankar när man skapar skapelsen! Jag har alltid tummat ut pajdegen i formen rakt av. Jag försökte kavla ut pajdegen mellan bakplåtspapper och plastfolie en gång men det blev bara kladd och hela degen fastnade på allt och överallt!

Efter detta har jag tummat ut degen direkt i formen och naggat och kylt det hela en halvtimma och det har ju så klart funkat även om det inte blivit snyggt eller helltäckande. Har också då tummat fast aluminiumfolie på kanterna så kanten inte ska säcka ihop under bakningens gång. Funkar!

Nu kom jag på grejen! Det som alla utom jag har vetat! Varför har ingen sagt något? Man kyler degen först och låter den sedan bli rumstempererad och kavlar efter det!


Receptet räcker till lite större form:


3,5 dl vetemjöl (byt gärna ut mot dinkel eller lite havregryn eller annat för att få nyttigare och smakrikare pajskal)

150 g smör

2 - 3 msk vatten

1 krm salt


Använd matberedare! Jag har använt fingrarna en tid i brist på matberedare men degen blir bara så mycket bättre med beredaren! Har jag märkt!


Häv i mjölet i matberedaren och putta i tärningar av kylskåpskallt smör.

Kör så det ryker tills det blir en smulig blandning vilket inte tar många sekunder.

Strila i kallt vatten i små omgångar och stäng av matberedaren så fort smuldegen formaterat sig till en klumpaktig sak! Klart!


Nu tar du tag i degen. Formar den till en boll och plattar ut den rätt mycket och lindar plast runt och sätter den i kylen. Efter en tid, minst en halvtimme men helst en timme, tar du ut degen och jobbar!


Lägg degen på ett bakplåtspapper och lägg plastfolien du klädde degen med på detta. Kavla nu tills degen har önskad form och storlek. Är degen för kall och hård får de vänta lite. Kavla!  

Man är tvungen att lyfta runt plasten ibland för att den ska ”hänga med” och finnas där man kavlar. Klart man kan ta en plastfoliebit till så det täcker hela men det är inte miljövänligt! Snåla där! (Jag tog två som synes på bilden men så var det ju till ett 25-årskalas!)


Ta bort plasten när du kavlat klart, ta fram formen du ska ha pajen i, vänd allt (degen på pappret) upp-och-ner och centrera degen över formen och nedlägg det hela. Rulla nu av bakplåtspappret från degen så försiktigt du kan utan att degen går sönder.


Pilla nu runt med alla fingrar så degen klär formen riktigt tätt intill. Inga luftbubblor! När du anser att det ser vackert ut tar du en gaffel eller annat ”vasst” verktyg och naggar hela botten så det finns lite hål för luften att försvinna ur. Ställ formen i kyl eller frys ett tag.


Klä nu pajformens kanter med aluminiumfolie annars sjunker kanten ner.


Förgrädda pajskalet i 10-15 minuter i 200°


Fyll pajskalet med det du ska och grädda enligt anvisningarna för just det receptet!


Kavla!

  


Pilla ner kanterna!



  


  



  


  


  

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

8 mars 2010 00:26

Och jag som alltid varit rädd för pajbottnar - nu med din guide är jag testasugen direkt!
Måste fråga om saltet, ett kryddmått - är det så lite salt för att smöret är salt i sig?
Samma botten för matpaj som för dessert/fikapaj? Jag vill tro det iaf :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

8 mars 2010 00:37

Saltet? Jag tar i det för det står i receptet men vet inte om det har någon se...ll betydelse egentligen. Därför tar jag lite mer ibland men det blir ingen märkbar skillnad! Kan det vara trams och "bara för att"?
Jag äter ju inte efterrätter så jag bakar aldrig söta degar men mitt smaksinne säger mig att om jag skulle så skulle jag ha i saltet men även en msk socker i! Och sesamfrön eller annat gotti-gotti!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna

17 mars 2010 19:22

Jag byter ut en dl av vetemjölet med havregryn och får på så sätt en nyttigare och godare pajdeg. För övrigt går jag till väga på det sätt som du beskriver.

 
Lena

Lena

17 mars 2010 21:26

Anna: Jag brukar byta mot lite dinkel eller annat. Kanske ska "redigera" lite i receptet :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards