Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 mars 2010

Lever i gräddsås

Av Lena - 10 mars 2010 22:18

Det här är något med det godaste som finns! Jag får tacka min mamma att jag har det på menyn eftersom hon serverade god inälvsmat när jag växte upp. Njure med champinjoner, tunga som pålägg och lever med den här supergoda gräddsåsen. Och kycklingens hjärta och lever! För att inte tala om blodpalt och blodkorv (inte pudding alltså) på renblod som min mormor gjorde!


Min dotter har ärvt min smak i detta och har "lever-kvällar" med sina studentkompisar. De varvar med att äta hos varandra och var och en lagar sitt recept. Kul!

Min son åt allt jag stoppade i honom ända från födseln, vad det än var, utom just lever. Det åkte ut ur munnen redan när han var ett år (eller när man nu får ge smakportioner av detta.)

Min sambon tycker det luktar och ser gott ut och gillar såsen men inte levern.


   Jag lägger upp den här bilden först för att inte avskräcka!


LEVER I GRÄDDSÅS


Levern:


600 g ungnötslever (klart kalvlever är bättre men det här duger åt mig)

salt, vitpeppar

vetemjöl

2 gula lökar

smör



Såsen:

2 dl vatten

3 dl vispgrädde

soja

lite vetemjöl till redning

salt, vitpeppar


För mig obligatoriska tillbehör:

potatismos

gröna ärter

(alla andra vill ha lingonsylt men inte jag)

rivna morötter är också gott till

pressgurka går an



Gör sålunda:

Skölj av levern i vatten och lägg den i blöt i vatten ca ½ - ett par timmar. Dels löser det upp blodkoagler, dels blir hinnorna vita och lättare att se och rensa bort.

Man kan lägga den i mjölk för att få bort en del av leversmaken säger vissa men då är det ingen vits att laga lever tycker jag.

En reflektion är att blötläggning i mjölk tar fram smaken på vissa livsmedel, t.ex burksvamp, menskulle minska smaken på lever. Hm!


Skölj av levern igen och rensa den från hinnorna (lättast med kniv som inte är nyslipad) och ev ådrorna. Det sista gör inte jag för det försvinner så mycket i renset då. Man kan skära bort det på tallriken istället om man så önskar. Skär levern i skivor, strimlor eller bitar.

Det ÄR grisigt, blodigt, halt och kletigt men det lönar sig för det blir smaskigt värre sen! 

Salta och dra några varv med vitpepparkvarnen. Doppa levern i vetemjöl på båda sidor.

Man kan även krydda vetemjölet i en plastpåse, skaka runt levern däri och sedan skaka av dem från överflödigt mjöl.


Skala och strimla löken. Bryn löken i smör tills den har lite färg, gärna direkt i en stekgryta där levern sedan ska hamna.

Bryn levern i smör på båda sidor och lägg den i grytan med den brynta löken.

Häll på vatten och vispgrädde och låt puttra 10-20 minuter beroende på tjocklek på levern.

Red lite om såsen är för tunn och smaka av med soja, salt och vitpeppar.

Edit: Lever som är rosa innuti är inte farlig däremot blir levern seg om den tillagas för länge.


Skölj levern


   


Lägg i vatten, nu syns vita hinnorna

   


Rensa från hinnorna går faktiskt lättast om kniven inte är supervass

   


Skiva, strimla eller dela i bitar

   


Krydda och vänd i vetemjöl

   


Bryn löken i smör

   


Bryn levern i smör på båda sidorna

   


Blanda runt allt i en gryta

   


Gör såsen och smaka av

   


Håll med om att det ser vansinnigt läckert ut!

   


           

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

10 mars 2010 23:54

Bra där! Mera lever åt folket!
Tänk att man hittar så mycket inspiration och får knuffar mot bortglömt och ätbart av dig!
Gillar det! Fortsätt precis så här!
Nu finns bara en fråga, hur ska jag få frugan & kottarna att äta Lenas lever?! ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 mars 2010 23:57

Haha! Först och främst ska du laga till den när de inte är hemma! Sedan får du kamouflera den med bacon och champinjoner och annat. Sedan får du kalla den för köttfärsgryta :)
Fast "Lenas lever"? Aha! Du föredrar en lätt vinmarinerad rätt ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

11 mars 2010 00:00

Förresten: Tack för komplimangen :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

12 mars 2010 01:05

Vinmarinerad.. Hehe!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Bertil

17 april 2010 09:32

Härligt.

Det här fick jag ofta som i barndommen och älskade det.

Nu ät det dags igen.

 
Lena

Lena

17 april 2010 10:00

Hej Bertil
Ja, lever är en rätt man antingen älskar eller hatar!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Rose-Marie

Rose-Marie

29 december 2010 13:16

Mm, vad gott! Ska göra det här idag. :D

http://gottis_chan.livejournal.com

 
Lena

Lena

30 december 2010 09:15

Rose-Marie: Är själv sugen så det var en bra idé :) Kul att du tittade in! Ha det fint!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jane

30 augusti 2011 14:16

Köpte ungnötslever igår, vilken tur jag hittade detta receptet! Det enkla är många gånger det godaste!Tack, fina bilder också!

 
Ingen bild

Fundersam

30 juli 2012 12:25

Varför skulle inte fler recept kunna ange mängd även på kryddor, finns tyvärr de som har svårt med denna del, men som få tänker på.
Tänkte på nybörjare, och de med aning defekt smaklökar, som ändå ska laga mat åt andra, med bra smaksinne.

 
Lena

Lena

17 augusti 2012 01:34

Fundersam: Håller helt med! Jobbat på det men det är så svårt! Till och men min man och jag är oense. De gånger jag prickar rätt på en gång blir bra men när jag sedan kryddar upp rätten är det svårt att ange. Lite ditt och lite datt!

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Per

14 januari 2013 19:55

Ugnsstekt lever med morot/potatismos

Lägg levern (600 g) i en gryta
Salta och peppra runt om
Häll på lite rapsolja - snurra runt levern så att hela ytan oljas in
175 C i ugnen en dryg timma (vänd levern efter halva tiden)
Sätt samtidigt morötterna på kokning (> 60 minuter)

Det både enklaste och godaste jag vet.

http://i49.tinypic.com/21egqa.jpg

 
Ingen bild

Ira Zukov

22 februari 2015 14:18

Jättebra recept!!
Mina barn är dock lite skeptiska mot lever - kak eta tak haha
Lever är nog mer vanligt i Ryssland, pröva gärna att äta med bovete.

Brukar göra med lök + morot + smetana + peppar

Stor tack!

 
Lena

Lena

4 mars 2015 11:11

Ira: Smetana och morot har jag inte provat att använda i. Testar nästa gång. Tack för tipset!

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Åsa

14 april 2018 16:42

Tack för ett bra recept! Mer salt än mycket ska det vara i! Rek. även LiteLite rosmarin mortlad torkad eller färsk finskuren funkar. Stekt strimlad bacon är också ett säkert kort.

 
Ingen bild

George

16 november 2018 07:07

Jag söker recept för lever tarragon, dvs lever kokt i en mjölk sås, ganska tjock, och kryddade men tarragon. bland annat. Serveras med kokta potatis. George 13conejos@gmail.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards