Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 12 mars 2010

Biff Stroganoff

Av Lena - 12 mars 2010 22:20

Biff Stroganoff är ju en klassisk rätt men vad jag märkt finns det inget recept som är ”original”. Det närmaste jag hittade var i DN som lät ”äkta” men för mig är det viktiga kött, vitlök, tomat och någon syrlig gräddprodukt. Jag provar smetana nu istället för Crème fraiche som jag brukat. Jag brukar inte ha champinjoner i heller men man måste ju prova lite annat än vanligt, som sagt.


BIFF STROGANOFF


600 g lövbiff
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
200 g champinjoner
3 msk tomatpuré
2 burkar smetana

1 dl vatten
1 msk dijonsenap
Salt och nymald svartpeppar

ett par stänk Tabasco




Skär köttet i strimlor

Skala och strimla löken. Rengör svampen och skär i skivor eller bitar.

Bryn köttet i smör, lite kött i taget, det får inte koka. Lägg åt sidan.

Bryn svampen och ta åt sidan.

Bryn löken mjuk, tillsätt svampen. Tillsätt tomatpuré och låt den fräsa med någon minut. Ha i en skvätt vatten och låt puttra någon minut.

Slå på smetana, tillsätt senap, pressa (eller riv) i vitlöken och låt puttra ihop lite. Vänd sedan ner köttet i pannan och smaka av med salt och peppar under tiden det puttrar ihop lite. Det behövs säkert en del salt för att balansera upp syran i smetanan och senapen. Ett par stänk Tabasco efter smak nu. Ha i mer vätska om det behövs.


Servera med kokt ris och saltgurka.


Smetana är en mycket god och bra produkt som kan ersätta Crème fraiche/gräddfil och som dessutom är laktosfri! Kostade 12,90 på ICA Supermarket i Falun.

  


Ett glas vin i kocken men inte i maten denna gång!

  


Bryn i omgångar så köttet inte kokar

  


Bryn alltid tomatpurén så den blir av med "konservsmaken" och sötman får komma fram

  


Bilden är arrangerad! Så här så inte våra tallrikar ut när vi skulle äta!

  


Vi åt detta tillsammans med Druvans nya produkt "Vitt ris och bulgur". Det smakade bara Uncle Ben's vitt ris. Vi i vår familj köper ju aldrig onyttigt vitt ris utan bara fullkornsris eller vildris eller annat. Det här kan man vara utan! Jag tror på Rebeccas åsikt att man bakar på Druvans nya tre sorter; vitt ris/bulgur, vitt ris/quinoa och vitt ris/korn!

   


 
 
Fröken Dill

Fröken Dill

14 mars 2010 12:47

Stroganoff på kött, det har jag inte lagat på evigheter. Absolut dags!
tycker fröken Dill

http://www.frkdill.blogspot.com

 
Lena

Lena

14 mars 2010 13:49

Absolut dags, säger jag medhållande! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

carro

15 maj 2010 19:50

vitt ris är inte onyttigt. det är oförmågan att hålla sig borta från sötsaker och att äta för mkt som är onyttig.

 
Lena

Lena

16 maj 2010 15:11

Nej,det kan jag hålla med om men råris och fullkornsris är både nyttigare och godare! Sötsaker äter jag sällan men deremot för mycket mat bland :)
Kul att du tittde in! Välkommer åter!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards