Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 mars 2010

Nobissås

Av Lena - 19 mars 2010 17:30

I Bonniers kokbok står det:

”På Operakällaren i Stockholm är denna salladssås en given favorit. Där serveras den på toppen av portionssalladen eller i en skål bredvid.”


Vi hade en slurk av den i en äggkopp på varje tallrik när vi åt kungskrabba som min godaste vän hade med sig och det var superduper! Han heter Klas men kallas Emil. Ja, inte krabban alltså!

Edit: Har uppdaterat receptet med fler bilder eftersom jag gjort såsen igen och nu med matberedare vilket var lättare.


NOBISSÅS för fyra

 

1 ägg

1 msk vitvinsvinäger

1 ½ dl majsolja (jag tog raps och det gick utmärkt)

2 krm salt

1 krm nymald svartpeppar

1 tsk dijonsenap

1 msk finhackad gräslök

½ liten vitlöksklyfta, pressad

 

Lägg ägget i sjudande vatten och låt det sjuda 3 minuter, varken mer eller mindre.

(Jag hade termometer i kastrullen som fick hålla sig på ca 90 grader och satte äggklockan på 2 minuter och 50 sekunder eftersom det tar 10 sekunder från spisplattan till kallvattenkranen. Råd från en närvarande kock)

 

Knäck ägget och skrapa med en sked ner innehållet i en bunke eller matberedare.

 

Droppa omväxlande ner vinäger och olja och rör eller kör hela tiden, så att såsen blandar sig väl före nästa omgång vinäger- och oljedroppar. Såsen blir som majonnäs i konsistensen.

 

Smaksätt med salt, peppar, senap, gräslök och vitlök.

 

Låt såsen stå och mogna någon timme i kylskåp innan den serveras.

 

   I väntan på att bli rensad och uppslukad!

 

   Det halvkokta ägget väntar på att bli bearbetat av vinäger, olja och smaksättare


Matberedare istället för elvisp gjorde susen för fluffigheten och axlarna!

  


Det ska vara nymald svartpappar...

  


... och finskuren gräslök!

   


Såsen är mycket god!

    

 

   Rensade kungskrabbeben väntar på sås och rostad brödbit och att våra tänder hugger in! Djur är mat!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards