Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 24 mars 2010

Fläska på i pannkakan

Av Lena - 24 mars 2010 21:52

Vilse i pannkakan? Inte jag heller! Ugnspannkaka med fläsk eller fläskpannkaka, vilket man vill.

Det är en klassisk rätt i husmanskostkategorin som inte är min personliga favorit men sambon älskar den så då såklart så lagar man det ibland såklart! Såklart så blir den uppstekt i tärningar till lördagens lunch för DET gillar jag!


Förr hade jag 4 ägg till 5 dl vetemjöl men har upptäckt att 5 ägg blir bättre. Alltså samma proportioner som i vanliga mjölgardiner.


Förr ställde jag in långpannan med smör i ugnen för bryning, eller brynte fläsket i långpannan i ugnen, men inte nu längre. Om man bryner fläsket på spisen, smörar OCH mjölar långpannan och sen har i allt så slipper man hacka loss maten med hammare och kofot.


Man ska absolut låta smeten stå och svälla ett par eller gärna tre timmar innan den går i ugnen!


FLÄSKPANNKAKA:


5 dl vetemjöl

1 liter standardmjölk

5 ägg, ekologiska så klart och gärna stora

2 tsk salt

2-3oo gram fläsk (gärna lite bacon å)

smör


Vispa mjölet med hälften av mjölken till en slät smet. Vispar du åt samma håll (med- eller moturs) hela tiden minimeras risken för klumpbildning.

Tillsätt saltet. Knäck äggen i en separat skål så blir det lättare att fiska upp eventuella äggskal.

Vispa i äggen. Vispa i resten av mjölken.

Ställ smeten i kylen några timmar.


Sätt ugnen på 200°


Strimla fläsk och ev bacon. Stek på medelvärme tills det feta på fläsket är gyllenbrunt och knaprigt. Stek gärna i omgångar så det inte ”kokar” i stekpanna. Lägg att rinna av på hushållspapper.


Smörj en långpanna med smör och mjöla den.

Fördela fläsket och häll på smeten. Ställ in långpannan i den nedre delen av ugnen och låt den gå ca 35-44 minuter beroende på ugn och tycke och smak. Man kan höja värmen på slutet för knaprigare resultat.


Rena konstverken! 



  


Fast det började så här


och slutade så här


 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

24 mars 2010 23:55

Härligt att se att du också får dessa månlandskap till fläskisar :)
Jag är övertygad att pannkaka av alla slag kommer bli en trend snart - det är billigt, gott och alla kan görat! Mer bra mat till folket :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

25 mars 2010 12:20

Visst är det roligare med månlandskap än utan! Med en vitkålssallad till så har man torrt på fötterna!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

26 mars 2010 09:01

Tack för tipset om att smöra och MJÖLA långpannan! Hur många gånger har man inte stått där och skrapat och svurit över allt som fastnat?... Jag tycker också att pannkakan smakar bäst dagen efter uppstekt i tärningar med god hemkokt sylt :)

Ha en riktigt trevlig helg!

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

26 mars 2010 09:11

Ja vet du att tänka sig att det verkligen funkar! Trodde inte mina ögon när jag märkte det :)

En riktigt härlig helg till dig med!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards