Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 mars 2010

Underbar och älskad av alla …

Av Lena - 27 mars 2010 23:45

… och hos svärisarna går det också bra!

Vi åkte strax efter att vi (till lunch) mumsat i oss den underbara och uppstekta fläskpannkakan (som sambon brände när han skulle ta över stekningen så jag skulle få packa!) och lyckades få med oss allt vi skulle. Rörigt som vanligt vid avfärd och eftersom vi bara skulle vara borta en natt så var det lätt att packa. Kuddar, ett ombyte, vin, vin, cider och öl. Och chips.


Vi var alltså bjudna på mat och bastu så ingen av oss hade finkläder på oss utan mest praktiska plagg (joggingbyxor brukar funka hos dem). När vi kommer fram, efter att jag fått sambon att stanna så jag kunde köpa tjugo ljuslila tulpaner till svärmodern (hennes färg), så upptäcker jag att det är värsta fina allt! Inte för att det inte brukar vara fint men nu var det extra/extra! Vacker dukat med vikta servetter och hemligt med maten. Vi fick inte vara i köket! Jag borde haft glittrig klänning!

Sedan visar det sig att det blir minipajer med Västerbotten samt rödlök, rom och smetana till förrätt och efter det får vi plankstek! Underbart och älskat av alla!


Bastu nästa! Ja, jag får inte basta eftersom jag har lymfödem i vänsterarmen men det gör inget eftersom jag ändå aldrig gillat att basta!

Det är en bit till bastun som ägs av deras samfällighet, typ en 15 minuters promenad, så vi packar allehanda drycker i kylväska, skogsblomma, vindunk, en halv chipspåse, Gustavskorv, salami i burk och såklart en massa vatten att dricka samt handdukar i en skottkärra och vandrar iväg. Det måtte vara en syn med denna skottkärra men det är förbaskat praktiskt. Den rymmer ju allt!


Väl framme hämtas det vatten i en hink ur ett hål i isen så man har om så behövs. Bastun ligger alltså vid en vacker sjö och på sommaren är det en dröm att vara där!


Så bastar alla utom jag och svärmor men vi har så mysigt i den så kallade relaxavdelningen (relaxa gillar jag), en utbyggnad med bord och pallar och en hel massa värmeljus! Där sitter vi och sippar ur våra plastmuggar och pratar om livet medans de andra bastar. Härligt!


Efter ett par eller några timmar är det dags att ge sig för bastufolket. Vi donar och packar och upptäcker helt plötsligt att det sitter ett tuggummi i bastun och det kan ju inte vara svärfar som efter någon (flera) öl för mycket inte tänkte? Han ser väldigt oskyldig ut även om han är den enda av oss som tuggar på sådant. Svärmor ilar till undsättning och har rätt vad det är alla fem fingrarna i geggan och sitter fast med fem sega trådar, en på varje finger! Mintsmak? Vi kan inte lämna tuggummit eftersom det är en samfällighet och fler kommer dit sen.

Svärmor räddas loss och alla rusar till undsättning över tuggummit! Äh, inte jag.

Det hackas is och läggs på för då stelnar det ju och går att ta bort men – bastun är ju fortfarande varm så det går inte – så vad görs? Jag undrar om det inte finns någon kniv men det finns inte. Sedan kommer någon på att det ju finns en yxa! Tuggummit hackas loss och alla beger sig hemåt med svärfar och skottkärran i täten och jag och svärmor sist för att samla upp det som ramlar ur den vingliga skottkärran. Nej, det var inte svärfar som var vinglig utan skottkärran. Punkt.


Väl hemma spelas det Wii och dagen efter äts det lutfisk!


GOD JUL!

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

29 mars 2010 00:22

God Jul! *haha*
--
Skottkärra är kanon så länge det är bra med luft i hjulet :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

29 mars 2010 00:28

Hörru receptomaten, det är nästan så di hinner skiriva kommentaren innan jag skickar inlägget :)
Luft i julen ja! Eller sa du luft i hjulen? ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards