Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

Linssoppa

Av Lena - 30 mars 2010 17:52

God och bra vardagsmat och perfekt när man som jag idag blev sugen på något med gröna linser!


1 gul lök

2 vitlöksklyftor

smör

1 pkt bacon

1 tsk paprikapulver

1 tsk honung

5 dl vatten

6 dl mjölk

150 g rotselleri

2,5 dl gröna linser

1 lagerblad

saft av citron (använd saften du frös in här)

salt

svartpeppar


Skala och finhacka gul lök, vitlök, finstrimla bacon och rotselleri. Skölj linserna.


Fräs den gula löken i lite smör några minuter. Tillsätt bacon och vitlök och låt det fräsa med tills baconet fått aningens färg.


Ha i paprikapulver, honung, vatten och mjölk och låt det koka upp och låt det sjuda några minuter.


Pytsa i linser, selleri och lagerblad och låt sjuda ca 20-30 minuter tills linserna är klara. Rör i botten ibland – linserna har en tendens att fastna.


Smaka av med salt, peppar och pressa ner citronsaft efter smak.


Edit: Jag använde Eldorados gröna linser men de har ojämn kvalité så en del är "al dente" när merparten är färdigkokta. De är nog bättre att grodda än koka. Det blir från Risenta nästa gång!


Edit igen: Det blev 1,5 dl soppa över som jag värmde till lunch dagen efter (som lite förrätt) och den smakade vansinnigt gott!!! Det blev inte sämre av att jag hade på en nypa chiliflakes som jag fick förslag på från en kommentar!

5 linser av fem får den av mig!


  

  

  

  

Soppan blev sanslöst god...

...med nybakt bröd till!

  


 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

30 mars 2010 18:28

Smarrigt! Länge sen linser här nu.. Blev sugen!
Här blir det kycklingsoppa med en bunt rotsaker idag, kanske jag smyger i lite håning å! Tack för tips!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

30 mars 2010 19:18

Mumsig blev det! Kycklingsoppa! Åh, jag har två skrov i frysen som jag ska koka nästa vecka å de blir gott de!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

30 mars 2010 21:41

Å vad gott! Jag är helt skogstokig i linssoppa och toppar alltid min med lite chiliflakes, pressad citron och ibland klickar jag på lite matlagningsyoghurt oxå. Nybakat bröd till är ju fantastiskt men det var länge sen man fick det i det här huset. Här lever vi på minnena ;-)

Ha det finfint!

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

30 mars 2010 23:05

Det var toppen! Chiliflakes lät gott på, får prova! Vi hade inget hemma att "klicka" på men det gick ändå :)
Jo, baka bröd gör jag så jag alltid har. Å till soppa ska det vara nybakt. Brukar köra "Bästa brödet" om jag inte hinner orka något annat.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Moma\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

7 april 2010 22:11

Mmm, linser är fin-fint. Den här ska jag testa! Jag brukar göra en vego med morot, ingefära, chili och cocosmjölk, supersnajsig!

http://momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

7 april 2010 23:48

Din lät inte dum heller Moma!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Moma\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

8 april 2010 21:56

Nä, nu har jag gjort min men av någon konstig anledning sitter jag här nu igen och dregglar över den här...

http://momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

8 april 2010 22:51

Hihi! Ja du, det är nästan att jag oxå gör det :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards