Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 14 april 2010

Mammas drömtårta

Av Lena - 14 april 2010 10:21

En riktig godbit är den här, alltså chokladrulltårta med smörkräm. Lite mer bök än vanlig rulltårta men väl värt besväret!

Det går åt hälsosamt mycket smör och ägg!

Baka, skiva och frys in så har du bara att ta fram när det behövs. Jag tycker nästan den är godast halvtinad! Frys in äggvitorna som blir över så kan du använda dem till panering.


DRÖMTÅRTA


Gör smörkrämen först:


1 dl florsocker

¾ dl vatten

3 äggulor

1 ½ - 2 hg mjukrört smör


Koka socker och vatten till en simmig lag som trådar sig. Häll den heta lagen i en tunn stråle under kraftig vispning över de söndervispade äggulorna. Låt blandningen under fortsatt vispning svalna. Klicka i smöret lite i sänder under fortsatt vispning.

Om krämen skär sig: Vispa kraftigt över varmt vattenbad.



Sockerkaksbotten:


3 ägg + 1 äggvita

1 ½ dl strösocker

2 msk kakao

1 ½ tsk bakpulver

4 msk potatismjöl


Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner mjölsorterna försiktigt.

Bred ut i långpanna på smort papper.

Grädda 250-275° ca 5 minuter

Sedan står det att man ska stjälpa upp hastigt på sockrat papper men det är lättare att sockra på kakan, lägga på ett papper (och en rätt fuktig kökshandduk) och sedan ett galler och vända det hela och sedan ta bort plåten.

Pensla med vatten på pappret eller ta bort handduken och dra bort pappret försiktigt. Bred på smörkrämen och rulla ihop på längden.


  

bilden är lånad eftersom min aldrig blir så fin

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

14 april 2010 23:59

Ja precis, halvtinad! Jisses nu är jag sugen ska du veta...
Måste försöka få frugan att baka en Almarulle åt mig imorgon ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

15 april 2010 00:01

Mums! Klart frugan bakar åt dig :)
Almarulle? Haha!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

15 april 2010 21:51

Drömtårta lyckas jag aldrig med. Det slutar alltid i ett mardrömskaos när man ska rulla ihop skapelsen och då kommer den ilskna fjällämmeln i mej fram och allt åker i sopen... Men det här receptet kanske är värt att prövas, jag bakar ju allt möjligt annat som blir hur bra som helst.
Annars gör jag som vanligt och ber min moster, hon bakar drömtårta till min födelsedag varje år :)

Ha det underbart!

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

15 april 2010 23:31

Stackars Majsan! Prova blöta-handduks-tricket! Och rulla med handduken när du rullar ihop skapelsen. Utan att rulla in den så klart för det blir så jäkla segt att skära då;)

Ha det härligt!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards