Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 april 2010

Är du sugen på…

Av Lena - 16 april 2010 08:34

… oliver där du vet ursprunget? En butik där du vet att det inte är några tillsatser, färgämnen eller konserveringsmedel!

En butik på nätet fylld av allehanda sicilianska delikatesser där man även kan se lite om hur oliverna skördas och hur olivolja blir till.

Svenska Helena och hennes Butik Citronodlingen har det och en hel del mer. 


Själv är jag just nu nyfiken på deras ”Kapris i salt” som jag berättar mer om när jag provat den.


Den brittiske TV-kocken Antony Worrall Thompson råkade tappa några kapris i en stekpannan med het olja när han lagade mat. Han fångade upp dem, smakade och var såld!

Detta såg jag på ett av BBC-food’s matprogram för några år sedan och det måste du prova! Det smakar inte samma med vanlig inlagd kapris!

Alltså: Skölj av den saltade kaprisen i 15 sekunder under kallt vatten. Torka av dem lite och lägg dem i het olja tills de öppnat sig lite. Säkert jättegott både i sallader, pastarätter och på Antonys favoritmacka. Själv har jag endast ätit dem ”solo” bara för att smaka.


Antony Worrall Thompson’s favoritsandwich (som jag ännu inte gjort själv)


Varva i ett delat och lättrostat grovt bröd:

knaperstekt bacon

rökt lax

skivad rödlök

ricotta eller philadelphia blandat med gräslök, salt och nymald peppar

mango chutney

saft av citron

&

kapris



Visserligen ligger själva butiken på Sicilien men deras onlinebutik ligger här!


  

 
 
Johan

Johan

16 april 2010 08:52

Jag har en grekisk kompis som plockar oliver när han är hemma i grekland. Han har en krydda där som han alltid tar med sin massor av hit, det är en super god krydda jag använder i köttfärssås. Fin blogg ///Johan

http://www.applet.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

16 april 2010 08:55

Välkommen hit Johan!
Och då blir ju jag väldigt nyfiken på vad det kan vara för krydda?

Tack för komplimangen :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Helena (Citronodlingen)

Helena (Citronodlingen)

16 april 2010 10:43

Mmm, den där mackan låter som att den är helt i min smak, den får jag testa någon dag :)

http://butikcitronodlingen.blogspot.com

 
Lena

Lena

16 april 2010 10:57

Helena.
När vi testat mackan får vi jämföra vad vi tyckte! Jag är förtjust i alla ingredienserna så det blir nog gott!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

16 april 2010 17:15

Tappa kapris i stekpannan, måste prova direkt! Fast mina smaklökar är helt off... Grymt sugen :)
--
Bacon, lax, rödlök mm - när nu måste jag lägga av med matsurfandet annars går jag i taket av desperation! Skulle man grugla halsen med fredagssup innan familjen ska ha middag? Det lär ju inte bli sämre...
Slutbabbalat, över och ut - trevlig helg!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

16 april 2010 17:46

Din stackare! Fast smaklökarna klarar nog kapris som har mycket smak.

Ja man ska absolut gurgla halsen med något "starkt"! Smaklökarna kommer att dansa vals ;)

Trevlig helg!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards