Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 6 maj 2010

Vild lax

Av Lena - 6 maj 2010 22:27

Hittade ett recept på nätet från Buffé nr 11 2006 som verkade helt fantastiskt spännande. Lax och lingon ihop! Laxfilé i ugn är aldrig fel!

Nu har jag inte 600 g lax utan bara 480 g men det får gå.

Jag byter också ut mellangrädden mot riktig vispgrädde och ökar på från 2,5 (lite snålt tilltaget) till 5 dl eftersom sambon ska ha det i matlådan och vill ha det lite ”blötigare”. Jag dubblar helt enkelt såsen. Tycker man att det verkar för fett kan man kanske byta ut lite av grädden mot mjölk.

Lingonsylt i såsen! Jag gillar inte sylt eller frukt i maten men jag gör ett undantag för man vill ju tänja sina gränser någon gång! Hm! Så här gjorde jag:


LAX MED VILTSMAK


Ha till hands:


4 laxfiléer

1 tsk salt

5 dl vispgrädde

4 msk Touch of Taste Viltfond med kantarell

4 msk lingonsylt

2 krm svartpeppar

2 tsk timjan


Gör så här

1. Sätt ugnen på 225°.

2. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.

3. Blanda grädde, viltfond, sylt, peppar och timjan. Häll över laxen.

4. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter.


Servera med pressad potatis, kokta grönsaker och rårörda lingon


Det var vansinnigt gott och såsen kan man använda till allt möjligt, t.ex pannbiffar eller fläskkött. Fisken var dock lite för färdig efter 20 minuter så nästa gång tar jag ut den lite tidigare.


Med laktosfri grädde kan jag bjuda svärmor som är så förtjust i laxrätter så det tar jag nästa gång. För fler gånger blir det!


  


  


  

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

7 maj 2010 01:26

Lingon & lax, knycker ditt tips direkt!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

7 maj 2010 01:42

Du lär inte ångra dig!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mikaela

Mikaela

9 maj 2010 09:13

Ser nästan lite för gott ut :)

http://mymica.blogg.se/iheartgreen

 
Lena

Lena

10 maj 2010 07:58

Mikaela
Det var för gott :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards