Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Angående frystömning, frost och järnnätter?

Av Lena - 24 maj 2010 00:18

Och sedan var det ju det här med skåpsrensning och frystömning som jag måste genomföra!

Jag ville inte lägga ut min lista (inventering av frysens innehåll) på min matblogg för jag tyckte det var pinsamt men min sambo satt och läste min blogg och undrade var listan var. Jag sa att den är för pinsam för att visas upp men han framhärdade så här är den men jag lovar att du inte orkar läsa hela! Den är uppdaterad idag efter att jag har använt räkorna jag hade och frusit in lite annat! Jag är inte snål men lever efter devisen ”den som spar han har”.

Jag kan laga ett par eller tre rätter av innehållet i min frys så där rakt av men sen ….?  Tråkigt!

Observera att all mat som är färdiglagad är hemlagad av mig! ALL!


Som Moma sa i en kommentar här i ett tidigare inlägg;

”Ja du, jag bestämde mig för samma sak, frystömmning. Vips så försvann min matlust. Nu kan jag bara äta det jag blir sugen på för stunden (stunden är mycket flyktig) och knappt det”


Inventering frysen 19/5 2010

 
  
  

Plan 1 - infrysningsfack, istärningar finns här

 
  
  

Plan 2

 

fläskfilé med kryddig korv

2 st 1-portionsförp.

fläskfilé med kryddig korv

1 portion till mig

pasta med svamp och vit tryffelolja

1 portion

nötfärs

600 g

thekakor

3 st

korvbröd

6 st

blomkål, förvälld

6 buketter

prinskorvar

1 påse

spagetti, kokt

2 portioner

potatisgratäng

1-2 portioner

korv Stroganoff

2-3 portioner

köttfärsröra

1 miniask

  
  

Plan 3

 

fläskfilé, tunna skivor stekt

6 st

fröbröd

4 skivor

fläskschnitzlar, färdigstekta

2 st

ädelost

några bitar

ost

2 småbitar

mozzarella

1 bit

Bregott

1 ask, 600 g

rallarhalvor

3 st

tortillabröd

1 litet

ost av olika sorter, riven, stark smak

1 påse

kycklingskrov

2 st

potatisplättar

10 st

laxfiléer 8 st
  

Plan 4

 

björnbär

1 paket

tigerräkor

2/3 påse

marguezer, råa

9 st 4 st

potatismos

1 påse

lövbiff

2 st

fläsk i skivor, rimmat

4 st x 2

kalops

2 portioner

prinskov

några

bacon

tre skivor

  
  

Plan 5

 

ris med bulgur

2 portioner

ris med köttfärs o curry

2 portioner

ruladsås

2 portioner

mat i burk, okänt innehåll

1 liten portion

köttbullar o stuvade makaroner

1 portion

kassler i bit

3 x 300 g

potatismos

1 påse

piroger

3 st

kyckling, styckade delar

4 lår, 4 vingar

hamburgerbröd

1 st

kycklingfilé

1 st

spagetti, kokt

1 portion

sikrom

1/2 burk

rökt skinka, stekt

145 g

nötkött, kokt tärnat

1 dl

kantarellstuvning

1 dl

kött- o grönsaksbuljong

2 dl

kött, kokt, med pepparrotssås

2 pers

potatisplättar - persilja

6 st

bacon

1/2 paket

ugnsfalu med potatismos

1 portion

alaska pollock

2 filéer

torskfiléer

1 kilo 400 g

  
  

Plan 6

 

champinjoner, skivad

2 påsar

lök, gul hackad

1/2 i en burk

paprika, grön, strimlad

1 påse

paprika, gul+röd, strimlad

1 påse

tomat, hackad

1 st

kikärter, kokta

1 påse

lök, gul hackad

1/2 i folie

lök, gul hackad

1 i påse

bladspenat

400 g

haricots verts

1 påse

spenat, hackad

1/2 påse

paprika, gul strimlad

1 kg

körsbärstomater, hela

1 påse

ingefära, hel

1 bit

gröna ärter

1 påse

sparris, grön

1/2 påse

kantareller, gula

2 småpåsar

grönkål

flera förp.

  
  

Plan 7

 

grönsaksbuljong

1 istärningsfack

fiskspad

2 dl

buljong, okänd

1 påse

räkfond

4 påsar

gräslök

 

dill

 

kokosmjölk

3 x 1 dl

citronsaft, färskpressad

 

köttsky, senapssmak

1 dl

sky från köttfärslimpa

1 dl

rödvinssås

3 dl

perslijestjälkar

 

okända små påsar

2 st




 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

24 maj 2010 00:31

Veritabel guldgruva du har och vilket jobb du gjort. Bara faktumet att du vet vad allt är imponerar djup!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

24 maj 2010 00:56

Njae! Såg du inte att jag hade 2 stycken "okända små påsar" på plan 7? ;)
Tror att jag sparar dem till "sämre tider"!
Det kan ju vara vad som helst! *ryser*

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

24 maj 2010 10:12

Hehe, så låter du dessa vara kvar.. ;) 2 av hur många då? 100?

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

24 maj 2010 11:14

Haha! Mitt mantra: släng inte maten!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

24 maj 2010 14:24

I'm impressed! Vi har ganska lika innehåll, men jag svär mig fri från färdigkokt fryst pasta :). Men du måste ju ha en amerikafrys modell very huge?

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

24 maj 2010 14:30

Man kan slänga ner den kokta pastan i en soppa när man behöver göra den matigare ;) Jag ÄR en samlare! NEJ, jag samlar inte på mjölkkartonger! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

24 maj 2010 22:49

Jösses vicken stor frys du har!! I min får det bara plats lite räkor, glass, bullar och så var det fullt!
Livet kan va bra orättvist ibland.

http://majsansblogg

 
Lena

Lena

25 maj 2010 07:58

Jag har en vanlig sån där stor. Många av paketen i frysen är väldigt små men de är ganska många! Är det bara jag som fryser i en kvarts lök? ;) Eller 1 dl hackad tomat som är över från Tacosen?

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards