Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 25 maj 2010

Vanlig hederlig pyttipanna är gott

Av Lena - 25 maj 2010 22:43

Pytt är väl inget man behöver recept till. Oftast gör man det på kött- eller korvrester och överbliven kokt potatis och steker allt med lite lök. Men jag gillar att göra pytt av potatis och rotsaker som jag tärnar riktigt smått och råsteker med salt och nymalen svartpeppar


Potatisen skalas och tärnas smått, ca 6-8 mm, spolas i kallt vatten så stärkelsen rinner av och torkas torr i hushållspapper eller kökshandduk. Stek sedan i smör i omgångar om det är en större mängd annars blir det ingen bra stekyta. Rotsakerna bara skalas, tärnas och steks i smör.


I sedan med lite tärnad korv och kött eller skinka eller vad du vill.

Isterband som du drar skinnet av, smular och steker är gott.

Gott också är att ösa i lite ärtor eller majs.

Fintärnad och stekt squash blir saftigt i.


De sista minuterna strimlar man i purjolök så den fortfarande är krispig när man äter. Hackad persilja strös över vi servering.


Tillbehör är så klart stekt ägg (kanske en äggula i sitt skal) och rödbetor. Ställ fram lite ketchup/chilisås, HP-sauce och worcestershire sauce också så alla smaklökar får sitt.


  


  

 
 
Moma

Moma

25 maj 2010 23:08

Mmm, vad gott det ser ut! Så där fin blir inte min hemlagade pytt, jag kanske ska träna lite mer?
Du önskade trevlig resa, hade jag sagt att jag ska till London i morgon:)?

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

25 maj 2010 23:10

Japp! Du har varit slösmynt! ;)
Hoppas det blir härligt! Jag är så avundsjuk! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

26 maj 2010 01:41

Pytt åt vi med :) Hemlagad och grovt skuren. Det blev 4-5 portioner men vi fick i oss allt på två vuxna. *rap*

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

26 maj 2010 07:54

Det är löjligt gott med så löjligt enkel mat! *rap* ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards