Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 juni 2010

Fläskkött i mustig tomatsås med sting

Av Lena - 9 juni 2010 20:45

Efter att ha hört så mycket om D’Elidas chilisås på flera matbloggar var jag tvungen att beställa en flaska. Först kom den bort på posten tydligen för när jag mailade chilihouse.se om att den aldrig kom svarade Dennis att han visst hade skickat en flaska men att han omgående skulle skicka en ny. Den nya kom dagen därpå. Snyggt! Tack!

Smaken är härligt starkt god med en hint av senap och kommer att passa till allt möjligt och omöjligt.

På flaskan står det ”Traditionell Het Panamansk Salsa” och den är gjord på Habanero chilifrukter.

En ny favorit i det Almaterska köket!


Jag gör en tomatsås som jag lägger brynt fläskytterfilé (som egentligen är kotlett) i men man kan ju ta vilket kött man vill. Jag fegade med en halv tsk D’Elidas eftersom jag inte är van men nästa gång tar jag en hel!


Till 4 pers gjorde jag mat:


6-700 g fläskkött, putsat och skivat eller strimlat

salt och peppar

olivolja till stekning


Mustig tomatsås med sting


½ stjälk blekselleri

½ röd paprika

½ gul lök

2 klyftor vitlök

olivolja

500 g passerade tomater

½ dl Heinz chilisås

½ dl Heinz ketchup

1 msk sweet chilisås

2 tsk socker

1 ½ tärning ekologisk köttbuljong

1 tsk balsamvinäger

½ tsk D’Elidas


Rensa bort lite på sellerins yttre, ungefär som du gör med rabarber, och finhacka den.

Ta bort kärnor och det vita på paprikan och hacka den.

Hacka löken och vitlöken fint.

Låt detta svettas i lite olivolja så det blir mjukt utan att ta färg.

Tillsätt de passerade tomaterna, chilisåsen och ketchupen.

Låt puttra på låg värme ca 45 minuter med locket på glänt så inte hela köket blir nerskvätt. Puttrande tomatsås är som en aktiv vulkan!


Under tiden bryner du köttet och fixar tillbehören. T.ex klyftpotatis och någon förmildrande grönsak som broccoli.


Fortsätt med såsen genom att tillsätta sweet chilisås, socker, buljongtärning, balsamvinäger och D’Elidas. Låt puttra ytterligare en stund så smakerna smälter samman. Smaka av och häll såsen över köttet.


Servera med D’Elidas på bordet för den som inte får nog!


  


Edit: För den oinvigde kan jag säga att den är stark om man inte är van vid stark chili! På chilihouse's sida kan man läsa att den har styrka 4 av 7. Från matforum har de hämtat info om en som provat en hel tesked och tyckte att den inte var jättestark. Jag och sambon provsmakade ett par droppar på en sked och flämtade!

I maten blev det dock en god fyllighet och inte för starkt som jag först trodde det skulle bli. Fin smakbalans helt enkelt.

 
 
Kryddburken

Kryddburken

9 juni 2010 22:29

Visst ÄR den god! ;-) De där receptet låt inte alls tokigt, kött i tomatsås är fråscht & gott och passar bra sommartid tycker jag! Detta ska jag prova! Kram

http://kryddburken.se

 
Lena

Lena

9 juni 2010 23:07

Absolut jättegod chilisås!
Och i den här rätten passade D'Elilan kanon!kram :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

9 juni 2010 23:50

Hmm, jag rotar runt i mitt alldeles för fulla sakfferi... Tror nämligen att jag fick en sådan flaska pepper sauce från Panama av en beundrare för inte så länge sedan. Den var i alla fall från Panama, så mycket minns jag för där har jag varit. Men någon pepper sauce hittar jag inte nu.

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Lena

Lena

9 juni 2010 23:57

Rota lite till! Det är kanongott! Har du ingen ordning på dina saker människa? ;)
Inte jag heller :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

10 juni 2010 00:11

Spännande flaska och smarrig mat :)
Plus i kanten att du skrivit vad det är för kött egentligen, många många har ju inte en susning och går på ordet filé. Filéhysteri råder i landet, varför ska det heta märkvärdigare än vad det är? Och ännu sjukare är att kotlett är ett godare och bättre kött är dito filé - baklänges här i världen ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 juni 2010 00:24

Det värsta är att det på många förpackningar inte står annat än jus ytterfilé och inte vad det egentligen är. Vi köpte den som ICA gör reklam för nu och den var mörad men väldigt bra i smaken.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Dennis

Dennis

10 juni 2010 11:53

Kul att den kom fram till slut. Och visst är den en riktigt bra smakförstärkare! :)

http://www.chilihouse.se

 
Lena

Lena

10 juni 2010 12:21

Hej Dennis :)
Den är en mycket bra smakförstärkare! En fin grundsmak och härligt sting! Mycket nöjd!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Per-Anders

Per-Anders

10 juni 2010 13:33

Tack för de värmande orden :)
Trevlig sommar!

http://www.delidas.se

 
Lena

Lena

10 juni 2010 14:06

Det var en angenäm matupplevelse :)
Ha en trevlig sommar du med!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

10 juni 2010 14:55

Kari har en bra poäng, om jag inte missminner mig så har Coop i alla fall slutat att kalla benfri kotlett för fläskytterfilé. Ja, det är inte lätt att vara konsument!

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Lena

Lena

10 juni 2010 15:20

Absolut har han det! Som alltid :)
Läste ICA's reklamblad nu och det står klart och tydligt att det är av benfri kotlett. Dock har jag sett motsatsen ute i butik men vilken kommer jag inte ihåg.
Den här ytterfilén var mörad och otroligt saftig och mjäll.
Det är inte lätt att vara konsument nej, utan det blir ofta som en åsna mellan två hötappar :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna

10 juni 2010 22:14

D'Elidas är verkligen god. Jag hade letat länge i butikerna men hittade den till slut till ett riktigt överkommligt pris på kryddlandet.se

 
Lena

Lena

10 juni 2010 22:58

Anna: Ja, jag har sett att de t.o.m har extrapris nu! Och lite billigare frakt :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ingemar

11 juni 2010 11:04

Ah, D'Elidas... Jag köper mina flskor på Kistagrossisten i.. jepp, Kista! En kul affär som förflyttar en till andra matkulturer bara man stiger innanför dörren.

 
Lena

Lena

11 juni 2010 12:45

Alltså värt ett besök om man är i krokarna? Tack för tipset Ingemar!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards