Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 juni 2010

Noterat!

Av Lena - 10 juni 2010 23:17

Det blir mycket med att stå och titta på tv nu eftersom jag inte kan böja på huvudet och greja med händerna på samma gång, som att diska och tvätta. Sitta är nästan omöjligt men sambon har baxat fram en mjölkback som han ställt på skrivbordet och på den min skärm och mitt tangentbord. Nu kan jag stå och skriva om jag inte böjer på nacken för mycket utan sneglar neråt. Skriva utan att titta, den förmågan tappade jag för några år sedan.

Jag har i alla fall nu fått recept på plåster med smärtstillande av sorten grövsta artilleri som jag får hem i morgon så då kanske det blir bättre. Jag tar inget ansvar för om det blir förvirrade inlägg en tid nu utan lägger över det ansvaret på min läkare! För klagomål kan hon nås på fax!

Det är alltså diskbråck i nacken jag har, om någon nu undrar.


Jag är uttråkad eftersom jag inte kan göra något vettigt.


Många matprogram på tv blir det då! Många! Eller – alla faktiskt. Vad ska jag annars göra?

Och då får man sig till livs lite tankeställare och matnyttiga tips. Det mesta är ju sådant man redan vet fast man inte vet att man vet det utan det sitter liksom i ryggmärgen sedan år tillbaka.

T.ex att man lägger primörer i kokande vatten eller salt drar ur vätska.


Men – alla vet inte! Du som har ditt första kök och kanske inte har stått bredvid en förälder och tittat på eller hjälpt till när maten har lagats vet inte så mycket! Eller kanske har du inte ens någon kokbok? Kan du förresten koka ägg energisnålt? Vet du att det går bra att stänga av plattan när ägget kokat upp och låta det gå klart på eftervärme?



Marängsmeten ska man ta en nypa av och känna om den är kornig för då har inte sockret smält ännu och man får vispa lite till, sa Jamie Oliver


Nigella Lawson tipsar om att man aldrig ska röra om i kokt ris med en sked utan istället använda gaffel. Annars blir det klumpar i, säger hon.


I Masterchef, brittiskt matlagningsprogram från 2005, säsong 1 ger de pastatips;

1. Gör inte den egna pastan för tunn! Då blir pastan vattnig istället för att ta upp och ta smak av såsen!


2. Blanda alltid ihop såsen med pastan. Dels för smaken och att den inte klibbar ihop men även för att pastan kallnar fortare än såsen annars.


Och i samma serie tipsas det om pepparbiff; Sikta bort det mest finmalda ur den grova (stötta eller mortlade) pepparn genom en finmaskig sikt innan du rullar köttet i pepparn så slipper du att munnen brinner upp utan att du känner smak av varken kött eller peppar.


Hela kryddor som man mortlar själv smakar mer och de smakar ännu mer om man, när det passar maten, rostar dem lite innan man mortlar dem.


Och slutligen har jag så har jag saxat ut en liten ruta ur Buffé nr 5:

Fisktricket!

Fisk som fastnar på grillen är lätt hänt. Doppa den i grädde innan, tipsar Björn Franzèn, som är köksmästare på tvåstjärniga Frantzén/Lindeberg i Stockholm.

- Tricket funkar på i princip alla fiskar. Grädden gör också att man får ett fint grillmönster snabbt, vilket är praktiskt vid tunna fiskar som man lätt översteker annars, säger Björn.


Ny kategori alltså, som heter "noterat", där jag kommer att skriva just - noteringar!


Det är mycket med det jordiska!

 
 
Moma

Moma

10 juni 2010 23:32

Tack, för jag tittar aldrig på tv!

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Lena

Lena

10 juni 2010 23:33

Nä, somliga har väl ett liv!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

10 juni 2010 23:44

Nä, jag är alldeles för trött för att orka hålla mig vaken vid en tv. Sämsta filmsällskapet, om man inte bara vill ha någon att klappa på huvudet förstås!

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

11 juni 2010 00:46

Du producerar bra grejer även om nacken kass!
--
Hobbykokken i Norge och jag har lite tips i en tagg som heter #mbkt på Twitter och på våra bloggar - mbkt är precis samma sak som Noterat och värt sinn vikt i guld!
Egentligen skulle man samla ihop alla tips till en lite databas någonstans.... :))

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

11 juni 2010 09:44

Smickrare där! ;)

Databas? *funderar* Kanske en här på en egen blogg? "Tipsrutan" kan den ju heta? :D

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards