Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 juni 2010

Noterat 2

Av Lena - 17 juni 2010 09:38

Här fortsätter jag att skriva om olika trix, knep och annat som är bra att veta. Det riktar sig främst till dig som inte har någon vana i köket och/eller äger någon kokbok. Tidigare noterat, klicka här!

Rätta mig gärna om något känns fel och du vet bättre!


Jamie Oliver rabblade, i en av repriserna på ett av sina matprogram, lite snabbt upp olika förslag till kryddor och smaker som, enligt honom, ska skulle passa till lite olika fiskar. Jag har inte provat något av dem men ska när det är läge.

 Det här är vad jag hann fånga upp:


Lax: sparris, mynta.

Torsk: kikärtor, chili, lime, persilja.

Till havsabborren han lagade i programmet hade han: färsk fänkål, rödlök, basilika, lagerblad, citron.

Själv har jag gärna med ett fänkålsstånd när jag lagar lax. Som här, vilket var den godaste laxrätten på länge.


I programmet ”Two fat ladies” sades det att marulk och rosmarin var en bra kombination


Nigella Lawson gör ströbröd genom att mixa pitabröd. Hm! Undrar om det passar till allt?


Hacka alltid färska kryddor och lök i sista minuten annars förlorar kryddorna sin smak och löken blir besk. Basilika bör rivas för hand.


Persilja ska kramas ihop till en boll och skäras i tunna skivor EN gång, inte hackas och hackas. Det sa en krögare de pratade med i ”Stjärnkockarna”.


Färska kryddor i kruka mår oftast bäst av att vattnas underifrån, vilket brukar stå på skyddsplasten. Ställ hela krukan i ett glas vatten några minuter och låt den sedan rinna av. Dill och gräslök mår bäst i kylen, det står på plasten. De flesta örtkryddor lever ganska länge om du knölar ner dem i en kruka med lite jord om du vill göra dig besväret och inte hade tänkt använda allt på en gång.


Senapssås: tillsätt senapen på slutet annars förlorar den sin smak. Glöm inte att senap ofta gör såsen tjockare.




Uppsnappar eller erfarit:  


Mjölk som ”verktyg”

Om du lägger burksvamp i mjölk några timmar så tar det fram svampsmaken.

Om du tinar frusen fisk i mjölk så smakar den som färsk.

Om du blötlägger inälvsmat och vilt i mjölk så går lite av den skarpa smaken bort och man så önskar.

Om du har lite mjölk i kokvattnet till blomkål så behåller den sin färg.



Ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte vet!


  

bilden är lånad

 
 
Moma

Moma

17 juni 2010 21:47

Det där med med mjölk och fryst fisk som blir som färsk... Har du testat det?
Jag läste någonstans, tror det var årets sommar-plåga-kock som sa, att man kan doppa fisk i mjölk innan man grillar den så att den inte fastnar på grillen.Fisken alltså. Inte kocken. Plåga eller ej, han är i alla fall kock till skillnad mot vissa(mig), så han borde veta. Jag känner mig väldigt skeptisk till det här mjölkdoppandet.

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Lena

Lena

17 juni 2010 21:53

Mjölk och fisk har jag inte provat men jag har läst det på säkert tre ställen.
Doppa fisk i grädde:
http://almamater.bloggplatsen.se/2010/06/10/3097848-noterat/
Läs längst ner ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards