Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 21 juni 2010

Kumato är en tomat

Av Lena - 21 juni 2010 16:15

Vi skulle köpa tomater. Det är ett måste hos mig att ha hemma eftersom jag gärna tuggar i mig en eller ett par på senkvällen när jag är lite sugen på något.

Tomater är sällan särskilt goda på vintern innan sommartomaterna kommer men sorten ”Romantica” har visat sig väldigt bra, i alla fall nu i våras när jag upptäckte dem. Det är en liten plommontomat på kvist som säljs i tråg. Bra tomatsmak och fin sötma!

Men, när vi handlade sist så hade de inte Romantica så vi började titta runt lite. En rödsvart tomat i papptråg för ca 60 kronor kilot såg spännande ut. Har sett den förr men inte tittat närmare. Dyrt per kilo men man måste ju prova någon gång!

Köpte ett tråg (500 g) och vid provsmakning visar det sig att den har bra tomatsmak och sötma och är synnerligen saftig även när den känns väldigt fast. Mums!

Och min vana trogen så googlade jag lite på den och hittade så klart någon som skrivit om denna ”vintertomat”. Efter det hade jag inte så mycket att tillföra!


Här syns det inte riktigt hur mörka de är.  


  


Mer om tomater här.


Nu sätter jag mig ner och väntar på den ljuvliga svenska tomaten som fått mogna i solen!

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

23 juni 2010 16:29

Skönt att du är lite tomatnördig, jag tar gärna emot tips :)
Jag odlade senast danska(?) Money Maker och det skulle blir stora fina söta goda med det blev pannkaka..
Så förra året på Smaklust fick jag se tomater som jag aldrig hade sett maken till, bla en som liknar den som du handlat, med mörka strimlor.

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

23 juni 2010 16:34

Jag är en tomatnördig tomatberoende! Är sorgsen när de inte smakar något på vinterhalvåret :(
Pärltomater, som faktiskt smakar, är så dyra att man svimmar!
Tomatpannkaka?

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards