Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 24 juni 2010

Moules à la Marinière enligt Julia Child

Av Lena - 24 juni 2010 20:00

Jag har aldrig ångkokat musslor eller lagat musselsoppa! Jag har aldrig tillrett en färsk mussla! Jag har aldrig ens köpt färska musslor! Aldrig! Ätit har jag så klart men inte lagat. Bara burkade. Har funderat länge men inte förrän nu blev det av. Var och handlade på City Gross, hittade fiskdisken, och där låg de och fullkomligt skrek till mig att jag måste prova! Ta mig, ta mig! 59 kronor för ett nät.


Först sökte jag på nätet (nä, inte musselnätet) efter recept och hittade både hos Måns och hos Vin & Gastronomi men kom på att har man en Julia Child i kokbokshyllan så provar man ju ur den först! Det är det tredje receptet jag provar ur boken och de andra två var delikata så … varför byta idol för franska köket?

Soppan lagas med hjälp av sambon eftersom jag inte kan stå böjd och arbeta med händerna något vidare. Och vem kan skaka en tung emaljerad gjutjärnsgryta om man är skröplig? Min sambo är råstark så det går som en dans. 

Jag är tacksam över att han satte min dator på en mjölkback så jag i alla fall kan skriva det här!

När musslorna blivit skrubbade och kollade så fick vi kasta ¼ del av dem (trasigt eller öppet skal) och när de var kokta så åkte ytterligare så det blev inte många över att äta. Jag gjorde ca hälften av ”såsen” receptet föreskriver eftersom vi inte hade lika många musslor som Julia hade i sitt recept.



Citerar receptet rakt ur boken ”Det goda franska köket” och lagar enligt punkt och pricka.

Enligt Julia ska man börja med att bada och rengöra de små molluskerna.


”Att skrubba och blötlägga musslor

 

Innan musslorna kan kokas, måste de genomgå en ganska lång och noggrann rengöringsprocedur, så att skalen befrias från allt slem och alla föroreningar, som kan fördärva det fina spad musslorna ger när ångan öppnar dem. Kasta alla musslor, som inte är helt slutna, inte sluts vid beröring eller som känns lättare är resten av musslorna. Kasta också alla onormalt tunga musslor, eftersom de troligen inte innehåller något annat än sand. Skrubba varje mussla alldeles ren med en hård borste under rinnande vatten. Skrapa med en lite kniv bort det skägg som sticker ut mellan skalhalvorna. Lägg sedan musslorna i en hink med färskvatten och låt dem stå en timme eller två. Då spottar musslorna ut alla sand och de förlorar också lite av sin sälta. Ta upp musslorna i ett durkslag, skölj dem med kallt vatten och de är färdiga för kokning.

 

Observera: En del kockar blandar lite mjöl i blötläggningsvattnet. De anser att musslorna då omsorgsfullare gör sig av med all sand, samtidigt som de blir fetare och saftigare. Ta ¾ dl mjöl per 2 liter vatten. Vispa först ut mjölet i lite av vattnet, så att det blandas väl. När musslorna legat i blöt, ta upp dem i durkslag och skölj dem i kallt vatten.

 

 

MOULES À LA MARINIÈRE (Färska musslor kokta i vin med lök och kryddor) 

Här är den enklaste versionen av detta så typiskt franska sätt att koka musslor. De ångas med vin och kryddor i en stor gryta tills de öppnar sig och det tar bara 5 minuter. Sedan läggs musslorna upp med skal och allt på djupa tallrikar och musselspadet hälls över. Varje gäst tar en mussla i taget ur sitt skal med fingrar eller gaffel och lägger de tomma skalen på ett fat vid sidan om. Förutom skalfat och gaffel bör varje gäst få en sked till musselfonden, en skål att skölja fingrarna i och en stor servett. Servera franskt bröd till och drick ett kylt, lätt torrt vitt vin som exempelvis en Muscadet, ett Graces-vin eller en Pouilly.

 

För 6-8 personer

 

4 ½ dl torrt vitt vin eller 3 dl torr vit vermouth

En emaljerad kittel som rymmer 8-10 liter, med lock

8 msk hackad schalottenlök eller mycket fint hackad gul lök

8 persiljekvistar

½ lagerblad

¼ tsk timjan

1/8 tsk peppar

90 g smör

 

Koka upp vinet i kitteln med resten av ingredienserna. Koka i 2-3 minuter så att alkoholen kokar bort och volymen minskar något.

 

6 l skrubbade, blötlagda musslor

 

Lägg ner musslorna i kitteln. Lägg på locket och koka friskt över stark värme. Skaka kitteln upprepade gånger – ta den med båda händerna, håll locket med tummarna och rusja omkring musslorna med en upp- och - nedåtgående rörelse, så att de byter plats och alla blir lika kokta. Efter ca 5 minuter öppnar sig skalen och då är musslorna färdiga.

 

8 msk grovhackad persilja

 

Lägg upp musslorna i tallrikar med en stor slev. Låt spadet lugna sig lite så att eventuell sand sjunker till botten. Skeda sedan upp spadet över musslorna, strö på persilja och servera.”

 

Ännu en rätt som var på listan över ouppklarade mysterier. Check!


Dödligt gott och kommer att lagas igen och igen och med nytt recept varje gång. Detta recept behövde salt så med en stor nypa flingsalt över de upplagda musslorna blev det helt delikat. Lite vitlök vill jag också ha nästa gång.


Jag serverade anrättningen med några skivor baguette som var lättrostade så såsen kunde sugas upp och det blev perfekt! Faktiskt den godaste musselrätt jag har ätit men jag har heller inte ätit färska blåmusslor så många gånger.


   Skrubbade, badade och vackra!


   Nu ska det kokas så alkoholen ångar bort och det reduceras lite.


   Det doftar redan gott!


   Så här såg våra ut men eftersom jag, i min iver, glömde fota

så har jag lånat bilden!






 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

25 juni 2010 13:34

Du förlorar musseloskulden på självaste midsommarafton? Vilken tajming :) Grattis & god midsommar!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

25 juni 2010 13:39

Ja nu j-r så går det undan! Det är skönt att åtminstone kunna laga mat! Och oskulden ryker gång på gång ;) Bea och mollusker!
Tack!
GLAD MIDSOMMAR!!!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

25 juni 2010 13:40

Fast det var ju igår det skedde :)
Orkade inte blogga då.

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards