Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 juni 2010

Den underbara smörgåstårtan med räkor & sånt!

Av Lena - 26 juni 2010 14:00

Trots allt och lite till så måste man ändå äta ibland! Och vad är bättre på midsommardagen än en smarrig smörgåstårta. Man gör självklart rörorna dagen före, brer in dem i smörgåstårtan, och låter den stå i kylen över natten för att riktigt gotta till sig! I LOVE FOOD!

Smörgåstårtan har sjötema. Havet; med räkor, lax och rom. Skinka i ett lager! Ja, grisen har kanske badat i havet? Fortfarande sjötema alltså! Eller var det kanske en sjöko?

Grundrecept och inspirationen har jag fått från smörgåstårtan som Gävle sjukhus hade.

Ändringar, bort- och tillägg är gjorda för att få den mer i min smak. Och naturligtvis tycker jag att min är bäst! För vem ändrar annars ett vinnande koncept? Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.



EN SMARRIG SMÖRGÅSTÅRTA för 4-5 personer


Kaviarröra att ha i ett av lagren samt runt hela på slutet:


2 dl majonnäs

 2 dl crème fraiche

½ liten finhackad purjolök, av det vita bara

 ½ dl kaviar, Svennes

 20 g hackad dill


Det är bara att bara att röra ihop allt men ta crème fraiche sist och blanda ner den försiktigt! Den har en förmåga att bli rinnig annars och då e de lite knivigt att få den att sitta kvar på tårtans sidor!

Ställ röran i kylen.



Skinkröra till ett lager:


1 dl grädde, vispad

75 g rökt skinka, finhackad intill färsliknande

2 tsk pepparrot ur tub


Rör ihop och kyl!



Räkröra till ett lager:


¾ dl tillsammans av lika delar majonnäs och crème fraiche

4-500 g oskalade räkor, skalas och hackas

1,5 msk ishavsrom

10 g finhackad dill eller efter tycke så det ser lagom ut

Blanda allt, kyl, och ta fram när du är redo!



Tårtans tillverkning:


12 skivor formfranska, kantskurna

Bregott som du tar fram i god tid så du kan stryka ett riktigt tunt lager på alla brödskivor. Det hindrar tårtan från att bli saggig! (Saggig är ett talande och bra ord!)


Smöra alla brödskivor med ett tunt lager Bregott. Lägg tre brödskivor bredvid varandra och bred på ett lager kaviarröra. Lägg på tre brödskivor och bred på hela skinkröran. Tre brödskivor på det och därefter räkröran. Tre brödskivor på det och bred resten av kaviarröran runt och över hela tårtan. Plasta in och ställ i kylen till nästa dag.


Garnering


Ös allt vad du har, t.ex

kallrökt lax

räkor

isbergsallad

kokt ägg, skivat

stenbitsrom

citron, jag är noga med att citronen inte hamnar på laxen som då får en ”kokt” koncistens.

dill

gurka, tunna skivor som får klä tårtan runt om.

tomat

ost


Kläm på så mycket som möjligt på tårtan utan att det ramlar av! Garnera gärna med sallad runt fatet.

Smörrebröd; släng dig i väggen!


   Kaviarröra


   Skinkröra


   Räkröra


  


  


  


   Vi snålade med pålägget eftersom vi bara var två som skulle äta.


  

Edit: Ytterligare en dag senare så ser den ut så här innuti. Saftig och fin!

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

27 juni 2010 19:43

Ren matporr - så underbart!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

27 juni 2010 20:47

Sista bilden är sexigast ;)
Det hela funkar som hudlotion och med gurkskivorna på ögonen och reker i öronen blir man vacker som den dag!!!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

28 juni 2010 17:31

Ja, och så din negligé till det!! Fast jag hoppar allt det där porret och nöjer mig med smörgåstårtan- det duger mer än utmärkt åt mig!

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Lena

Lena

28 juni 2010 22:56

Flanellpyjamas ska de var Mona! Randig! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Hw

1 juli 2010 07:33

De somrar jag arbetade som kallskänka på ett konditori hade vi en fyllning som var fullständigt fantastisk. Den baseras på tonfisk, creme fraiche, finfinfinhacka rödlök, citronpeppar och som pricken över i:et böcklingpastej. Tror den skulle fungera utmärkt även för dig. Vi hade den i kombination med leverpastej/bostongurka och legymsallad med rosépeppar och rökt skinka.

 
Lena

Lena

1 juli 2010 10:58

Jamen! Det där lät synnerligen gott! Åh! Biggans böcklingpastej är en veritabel dröm!
Har du en matblogg där du lagt ut receptet, HW?

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

HW

1 juli 2010 18:45

Nej, jag skulle ju liksom försöka hålla mig undan matbloggandet. Varför åh varför skulle jag slinka in på din sida....???*muttrar*

Jag vill poängtera att jag just nu lver på Xtravaganzas VLCD-soppor. Svampsoppan är okey om man chilipepprar den. Själv tänker jag följa din blogg slaviskt. Vi har uppenbart en gemensam vän i Dennis och hans grillsåser. Själv har jag träffat honom in real...

 
Lena

Lena

3 juli 2010 12:39

Å, du är så välkommen HW!
Soppor? Ja, det är nog vad jag skulle hålla mig till lite oftare men all mat är så god!
Ha det fint! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards