Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 4 juli 2010

Köttfärslimpa med trattkantareller både i och till

Av Lena - 4 juli 2010 20:30

Börja med att blötlägga 30 g torkade trattkantareller i så lite vatten som möjligt. Det ska helst bara vara så mycket som svampen suger upp. Jag lät mina ligga i blöt ca en timma.

20 g till köttfärslimpan och 10 till såsen. Häll av det eventuella spadet, hacka dem och dela av 1/3 till såsen, resten smörsteker du och låter svalna. Samtidigt så skalar och kokar du tre medelstora potatisar som du också ställer att svalna, för att pressas till köttfärslimpan.

Skala även potatisen till moset så har du det klart.

Jag serverar köttfärslimpan med potatismos, grönsaker och svartvinbärsgelé.


Köttfärslimpa 6-7 (8?) personer


20 g torkade trattkantareller, blötlagda, hackade och smörfrästa

750 g nötfärs

3 kokta potatisar, pressade

1 ½ gul lök, finhackad

1 ägg

1 msk viltfond, Fond du chef från Knorr

1 msk tomatpuré

1 msk dijonsenap

2 klyftor pressad vitlök

1 tsk salt

drygt ½ tsk nymalen svartpeppar

1 dl vatten


Till formen:

smör

1 ½ gul lök, klyftad


Ugn 200° ca 1 tim


Blanda allt ordentligt till färsen. Ställ den att fundera på livet ett tag så smakerna får bli kompisar. Smörj en större eldfast form och forma färsen till en limpa där i. Smek lite på sidorna med vatten så limpan får en jämn yta. Strö den klyftade löken längst sidorna och ställ formen i mitten av ugnen i 20 minuter.


(Nu kan du börja med såsen)


Ta ut formen och häll någon dl vatten över limpan. Klicka ut lite smör här och där längst ryggen på limpan. In i ugnen igen i 20 minuter.


(Nu sätter du på potatisen)


Ta ut formen och ös med vätska som bildats runt limpan. Låt stå i ugnen 20 minuter till. Klart! Fast det blir ännu bättre om du öser limpan lite även emellan 20-minuterspassen.


Sås (det blev lite snålt så du kan gott öka på med 50 %)


De 10 g trattkantarellerna som blötlagts och hackats. Alltså de du la undan förut, i början av receptet.

2 finhackade schalottenlökar

1 msk smör

3 dl vatten

3 dl vispgrädde

2-3 tsk viltfond, Fond du chef från Knorr

1 tsk ädelost

nymalen svartpeppar

sky från köttfärslimpan

lite redning av vatten blandat med vetemjöl


Smält löken och svampen i smöret. Låt det fräsa ett bra tag utan att det tar färg. Tillsätt vattnet och låt det koka in ett tag. Ha i fond, grädde och ädelost och låt det hela puttra ihop. Smaka av med svartpeppar. Tillsätt med grädde eller annat om det behövs. Häll även i sky från köttfärslimpan. Red såsen till lagom konsistens och låt den småsjuda några minuter så du ser att den blir bra på alla sätt. Smaka av såsen med salt, den bör nu vara helt fantastiskt god!


Undertiden du pysslat med köttfärslimpan och gjort såsen så har du väl kokat potatisen. Allt ska ju alltid göras på en gång!


Gör nu moset och servera det hela med något grönsaksaktigt! Och svartvinbärsgelé.


  


  

 
 
Moma

Moma

5 juli 2010 21:24

Men hallå, vart var jag när vi skulle äta det här? Ni hade glömt mig igen!

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Lena

Lena

5 juli 2010 22:42

Åh, f'låt gumman! Skickade jag inbjudan försent IGEN!
Undrade just vart du tog vägen och maten blev nästan kall medans vi väntade på dig. Jag blev faktiskt lite grinig av blodsockerfall!
*kram*
;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

5 juli 2010 22:57

Kors i gott-taket! Köttfärslimpa är helt tyvärr bortglömt hos oss jag undrar varför.. Tack för uppfriskningen av mitt teflonminne!
--
Nyfiken fråga 1: Har du gammelpären kvar?! Eller trollar du med färska? (går det?!)
Nyfiken fråga 2: Tjänar man på att koka potatisen med skalen på och skala dem varma när man gör mos? Jag (läs frugan) skalar alltid mos potatisen innan jag kokar - kanske det är dumt på något vis?

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

5 juli 2010 23:08

Hej från ett teflonminne till ett annat;)
1/ Gamla fanns på ICA :)
Det går att trolla med färska om man delar dem i små bitar och blötlägger ett tag så stärkelsen går ur. Sedan koka och låta dem ånga av ordentligt. Om du frågar "Herr Nilsson", du vet, så kan man till och med göra Jansson på färskisar!

2/ Har aldrig provat att koka mospotatis med skalen på, varken färska eller gamla.
Däremot så kan man, med framgång, koka bakpotatis med skalen på, ta ur innanmätet och mosa. Dä blir fint dä!
Inga sätt är dumma för om man inte provar olika sätt och läser andras försök så står man med skägget i brevlådan! Och DET hade ju med mos att göra :D Skägget alltså!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

5 juli 2010 23:54

Lyllos er. Jag längtar redan, har dock en handfull gamla gömda ännu..

På tvåan, misstolkning och felläsning av mig. Nu är jag med! Skägg med mos? Kan hända ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

6 juli 2010 00:50

Handfull kvar? Jag har två fulla litersburkar! Dessutom har vi ställen där det bara är att "skörda"! Nästan lite tråkigt men.
Gula är dock svårt att hitta :(

Skägg med mos kan vara alldeles underbart!
;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards