Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 18 juli 2010

Jag går och fiskar - dag 2

Av Lena - 18 juli 2010 23:30

Säg efter mig:

1/ Vakna med ett leende – så har du det gjort!

2/ Jag vaknade i morse – så var den dagen förstörd!


Näh! Så var det inte!


Vi vaknade vid 10 och var både pigga och glada. Visserligen var det väldigt varmt i tältet men utanför så fläktade det härligt!

Efter diverse morgonbestyr så var det dags för frukost och när smakar en frukost bäst om inte ute i naturen?


Vi dukade upp bordet i solen och satt och njöt av pulverkaffe och mackor. Pålägg: Riktigt god och mellanstark ost, riktigt hamburgerkött, skinkost (till sambon och hans son), tomater och gurka. Iskall mjölk såklart! Sambon och hans son åt deras älskade ”Rågkaka” från Polarbröd och jag åt ”Vital” från Garant(?). Mums!

Iskall mjölk till frukost I love!


Kastspöna var redan i vattnet och vädret minst sagt växlande. Ömsom solen som hettade så man svettades, ömsom blåste det så man frös och fick hålla fast muggar och annat lättviktigt. Vi njöt verkligen! Parasollerna flög hit och dit så dagen innehöll även jakt!


Melon till mellanmål. Lunch var inte att tänka på eftersom vi vaknat så sent.


Vi gick och ”kollade in” utedasset som låg en bit bort och upptäckte värsta smultronstället en bit därifrån! Sambons son fick ett extra mellanmål med smultron, socker och mjölk. Njutning!


Jag hade tagit med några räkor att ha som agn men det blev väl inte napp ändå. På hela dagen blev det ett par pyttesmå abborrar och några mörtar. Fick man för det! Trots omkast och omkast och omkast och omkast. Det blåste nämligen väldigt så flötena åkte dit de ville och inte till fisken. I alla fall så sa sambon att det var därför vi inte fick napp.


Sedan mot eftermiddagen/kvällen började inkräktarna vakna till liv! Jag plockade fram ”Mosi-guard” som är ett myggmedel som heter duga! Militären använder det, bl.a mot malariamygg.  Jodå, fint funkande mot mygg men – inte – mot knott eller broms! Jag blev, trots att jag blev iklädd och insvept i allt, totalt uppäten!


Och sedan skulle vi grilla!

Jag hade tagit med ”piff” till den köpta ”lyxpotatissalladen”, som kapris och finstrimlad purjo och annat. Vi hade köpt ”tunna skivor färdigmarinerat” på Willys som jag tagit ut från kylväskan och tempererat i tid. Och vitlökssmöret vi hade med och grönsaker.

Köttet var en totalbesvikelse! Kryddningen var inte god och det var dessutom åt helsike för salt. Kommer att blogga särskilt om det senare när jag fotat förpackningen i butiken för vi glömde fota på plats när vi lagade och åt. Hungriga ju!


Insekterna blev för jävliga så vi klädde oss i mumiemundering men minsann om inte krypen hittar kryphål! Fy fan!

Den enda gång jag fick vara fredad var när jag eldade på allt vi hade och lutade mig över elden så kinderna rodnade (brann) och svetten torkade fortare än en gris blinkar!


Vad jag för övrigt har att säga är att sambons 10-årige son är den minst gnälliga unge jag har varit med om! Inget om ”jag har inget att göra” eller något gnäll alls! Det enda är att han aldrig är tyst. Inte en enda minut! Han tjatar hål i huvet på oss. Men det kan man stå ut med! Typ.


Jag eldade på som vanligt med allt som sambon högg ner och pyromanen i mig njöt!

”Peta in en pinne i brasan” heter en låt. Jag petar in tusen pinnar! Brinn brasa brinn!


Vi la oss mätta och nöjda återigen.  Jag kliade mig i en timma innan insektsbetten var nöjda så det gick att somna. Att jag vaknade en gång i timmen och kliade mig över hela kroppen behöver jag inte säga för då låter jag väl gnällig!


Jag älskar myggnät!

Natti!


   Smultronstället är hittat!



   Salt elände

  



   Jag är klädd mot mygg!



   Det blir så vackert när man blåser på brasan!

  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards