Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 juli 2010

Jag går och fiskar – dag 3

Av Lena - 19 juli 2010 22:00

Kan det bli bättre?

 Man somnar när man kliat klart och vaknar lagom tills det börjar klia igen! Och däremellan har man vaknat en gång i timmen av att man kliar sig. På ALLA ställen! Fler ställen än du kan föreställa dig faktiskt. Fatta hur skönt det är att klia på bett!


Jaja, frukost.

Fram med maten. Nu börjar det mesta sloka och smälta eftersom våra kylklampar inte är kalla i evigheter. Inser (åter) att kylklampar bara funkar i två dygn. Vi äter av allt men känner att det är sista valsen för de flesta av matvarorna. Vi ser till att bordet står i skuggan. Vi smälter och maten smälter. Idag är faktiskt sista dagen för alla våra kylvaror. I morgon bitti får vi äta konserver! Och dricka äcklig (tycker jag) hållbar mjölk!


Vi äter Knorrs Pasta Carbonara på eftermiddagen och inser att det inte är så gott. Sista dunkvattnet går åt till den. Grönsakerna jag serverar till är godare än goda! Sambon och hans son gillar pastan mer än jag gör. Vi dricker hållbarhetsmjölk till och jag får kväljningar av den. Urk! Sådant tar man till i nödfall och jag är inte i nöd! Jag har både cider och vin och öl men väljer att svälja eländet för man vill ju inte svika och avvika!


Sambons son får den sista halvan av minivattenmelonen att äta till mellis. Han är snabb och slukar den på tjugo blankt och sedan börjar han karva med sin fina morakniv. Han gör en ful gubbe av skalet och det är så bra gjort att vi fotar. Sedan väntar vi på kvällen för att se hur den tar sig ut när man lägger den på elden. Och det gör den!


Kvällen närmar sig och jag får återigen leka med elden! Älskar! Brasa! Pinnar!

Vi har köpt ett paket av en slags salamikorvar med ost i på Willys Lidl och ska prova att grilla dem. Vilken fullträff! Mums och skitgott! De är inte avsedda att grilla men vi är som vi är och vi är obstinata som tur är. Det var det godaste på länge och ligger inte långt efter Marguezerna som man köper i Hötorgshallen i Stockholm. Faktiskt och förvånande!


Nu lägger vi vattenmelonskallet på elden och det blir läckert! Vi tog nog tjugo foton på olika sätt. Det är så man roar sig i skogen! Vi borstar tänderna utan vatten. Det går!


Jag är mer biten och söndertuggad än någonsin av odjur och kliar sönder mig. Vad göra? Har ledsnat på att använda myggmedel eftersom det inte är mygg utan knott som anfaller! Vi lägger oss mätta och belåtna, jag kliar mig till sömns i två timmar och känner att jag är ett med naturen!


Jag älskar myggnät!

Natti!


   Godaste korven att grilla!


   Vackert!


   Bra karvat!


      Läcker bild tycker jag




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards