Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 29 juli 2010

De Buyer stekpanna i kolstål

Av Lena - 29 juli 2010 12:30

Min kära De Buyer fick minsann ha tålamod! Mitt i sommaren så skalar man inte vanligt potatis så ofta och det är ju det som krävs när man ska förbereda den lilla raringen för vidare öden och äventyr till kökstjänstens behag! Till det krävs det potatisskal! Tack Moma för tipset! 

Men rätt vad det var så hände det! Jag skulle laga kålpudding och till det krävs det kokt potatis!

Potatisskalen lades i De Buyerpannan, vatten hälldes i och det hela fick ett kok på 15 minuter. Ut med skalen, rengöra, i med olja, hetta upp, svalna, diska ur och smörj med olja igen – behandlad som en babyrumpa fast hetare – så fick den vila lite.


Några dagar senare så skulle vi äta latmat! Färdiga vårrullar från Daloon. Jag har köpt vårrulledeg och har tänkt göra egna men när man campat i 7 dagar är det inget alternativ!


Steka vårrullar i rapsolja i två pannor. En gjutjärn och en De Buyer. Snacka om olika! I De Buyer tog det fart och blev fin färg rätt fort, i gjutjärn hände inget på ett bra tag. Fast de hade samma värme!


Det hela slutade med att jag var helnöjd över resultatet i min De Buyer men har inte testat klart. Det ska till både pannkakor och omeletter innan jag kan uttala vad själva jag tycker! Fast jag är mer än nöjd hittills! Får jag som jag vill så får den både syskon och kusiner.


  


  


Ingen bild på färdigt resultat men lita på mig att det blev BRA!


Övriga resultat av min testiver:


Inköp


Enebackens falukorv från Lidl (som ändå aldrig fastnar i pannan)


Omelett


Pannkakor och annan korv

 
 
Moma

Moma

3 augusti 2010 22:24

Jaså, du är tillbaka nu :)Som jag väntat på recension av denna panna. Jag väntar tålmodigt lite till.
Löv

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

4 augusti 2010 01:34

Vaba? Dög detta inte???
Skojar! Kommer inom kort fast senare ;)
Har inte börjat laga mat ännu.

Lööv :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Luc

Luc

17 april 2012 20:36

Tack för tipset med potatisen, skall jag ta till mig.
Mitt tips till alla andra som älskar kolståls pannor; L'Arbalète ett nytt märke i Sverige som finns hos www.cookstore.se till riktigt bra priser och brett sortiment.
Stek på alla!

http://www.cookstore.se/c/327/pannor

 
Lena

Lena

18 april 2012 23:24

Luc: Fast ni är ju många % gånger dyrare och det kan det inte vara värt! De Buyers priser och dess kvalité är toppen! Fortfarande lika nöjd med min efter två år :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Viktoria

Viktoria

26 september 2014 02:21

Hej! Har också köpt de Bayer precis,men tycker det fastnar. Varför potatiskal? Hur ska man få bra stekyta?

http://stepsofviktoria.wordpress.com

 
Lena

Lena

26 september 2014 09:08

Hej Viktoria. Jag vet inte vad det är med potatisskalen men de gör ytan i pannan bra. Jag gör till och med omelett i den utan att det fastnar. När pannan blivit instekt funkar den nästan som en teflonpanna. Men det är viktigt att koka de där potatisskalen. Du får bra stekyta på samma sätt som i andra stekpannor, hetta upp matfettet och stek ;) Viktigt också är att smörja pannan med lite olja varje gång du diskat den. Lycka till!

http://www.almamater.se

 
Viktoria

Viktoria

2 oktober 2014 18:06

Behövs det mycket skal eller spelar det ingen roll?

http://stepsofviktoria.wordpress.com

 
Lena

Lena

3 oktober 2014 08:35

Viktoria: Jag kommer inte ihåg men det var väl en 2-3 cm upp på kanten. Gör det en dag när du ändå ska äta kokt potatis. De skadar väl inte om det är mycket skal.

http://www.almamater.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards