Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2010

Borsta ordentligt men skölj inte!

Av Lena - 3 augusti 2010 23:45

Se till att de är i lagom storlek om du inte gillar vissa lite knapriga och andra lite saftiga. Lägg dem i het panna med liten klick smör och låt vätska krypa ut och sedan in igen under omrörning. Lägg i ytterligare en ordentlig klick smör och stek på hyfsad värme tills de fått fin färg. Salta lagom, rör om och servera på smörstekt vitt bröd.


VAD?


Jo, säsongens första vackra, härliga, underbara, läckra och under svettningar plockade – gula kantareller!


Jag visade en tom korg här igår och trodde i mitt stilla enfald att den så skulle förbli ett tag men när vi beträdde skogen idag så blidde det som det blidde. Kan man begripa en sån tur man har! Tjo hi!


Edit: Man ska inte skölja svampen för då åker sporerna med all den goda smaken rätt ut i avloppet och det vill du väl inte?


   Det började förvånansvärt bra!

Recept o Maten han har odling han!


   Rensade och klara! Det blev 3 liter.


   Det blev två stekpannor till två hungriga. Här har de hunnit krympa lite.


   Mums! Det är mer på mackan än det ser ut på bilden.

Tänk själv; tre liter till två pers! 

Och bilden är dålig men det blev inte bättre. Hade darrningar av blodsockerfall.


Sa jag att jag älskar kantareller?

 
 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

4 augusti 2010 06:10

Ser att du haft en riktigt GOD sommar, Lena. Vilka mängder av härliga svampar :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

4 augusti 2010 11:25

Ja, Birgitta! En mycket GOD sommar ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

4 augusti 2010 13:21

Har du min adress..? För här i betongen är det väldigt knapert med kantisar!

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

4 augusti 2010 13:44

Haha! De är ju uppätna!
Här i världens ände har vi lantisar en hel del kantisar! Fast gula ÄR lite mer sällsynt än trattisarna så man blir så glad så när man hittar några :)
P.S Jag kan maila en extra bild? ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

7 augusti 2010 18:38

Åh lyllos er! Grattis! & Tack för länkkärleken!

http://receptomaten.blogspot.com

Lena

16 augusti 2010 14:51

Avis va!

 
Ingen bild

Kjell-Åke

21 augusti 2011 18:05

Vilket nys om att inte skölja kantarellerna.Vadå sporer i avloppet? Du har humor i alla fall! Gör ett blindtest och skriv sen helt ärligt vad du kom fram till. Sporer i avloppet, roligaste jag läst på länge!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Skapa flashcards